Vi håller på och ska göra en helrenovering av ett badrum som är 4,6 m2 och har nu fått in en offert. Vi inväntar en offert till men det är som bekant svårt att hitta hantverkare som har möjlighet att göra jobbet på denna sidan årsskiftet...

Jag vet att firman är seriös och de har alla certifikat, etc. men jag undrar om "offerten" jag fått är rimlig. Egentligen är det ingen riktig offert utan de vill göra jobbet på löpande räkning så jag har bara fått en kopia på ett liknande projekt de gjort.

Offerten ligger på 56 600 ink moms och då ingår inte:
- VVS (golvbrunn ska flyttas dessutom)
- Elektriker och elmaterial (golvvärme, spotlights)
- Möbler, kakel, klinker, blandare, duschvägg

Med andra ord är det som ingå i denna offerten:
- Arbetskostnad snickare
- Arbetskostnad plattsättare
- Material

Kostnaden för arbetet är ca. 26 000 (93 timmar eftre rot) och sen är alltså materialkostnaden 30 000. Utan att ha nån vidare koll så var det en hel del mer i materialkostnad än jag trodde för ett så pass litet badrum. En kompis till mig fick en offert på ett badrum som är 3 m2 och där var materialkostnaden ink. golvvärme 13 000, men å andra sidan var det mer arbetskostnad i hans offert.

Jag har haft föreställningen om att hela badrumskalaset skulle kunna kosta 80 000 efter rot då vi valt möbler och kakel ganska billigt. Är det naivt att tro?
 
  • Gilla
antonengelmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.