Har en gammal lada jag tänkte demontera för att upprätta en stendito på närbelägen plats. Funderar på att återanvända takstolarna. Åtminstone träet i dem. tänker mig ta nuvarande 6 meter breda lada, ta dess takstolar och minska taklutningen på dessa.

Vad kan tänkas maximal rimlig spännvidd för olika takstolstyper utan stöd i mitten, och när man snickrar dem på plats?

- Ramverk
- Svensk takstol
- A-stol
- fackverk
- osv.
 
Just det faktum att du spikar dem på plats bör inte påverka spännvidden. Det som avgör är vilken dimension ditt virke har och vilket skick det är i. Sen ska naturligtvis takstolarna vara riktigt konstruerade. Det får du kanske ta hjälp med.
 
Mikael_L
Fast t.ex. med fackverk jämfört med svensk takstol så klarar man väl längre spännvidder. (alt klenare virke vid samma spännvidd)

6 meter spännvidd tror jag alla takstolstyperna här klarar utan att det behöver bli groteska dimensioner på virket.
 
andersmc skrev:
Just det faktum att du spikar dem på plats bör inte påverka spännvidden. Det som avgör är vilken dimension ditt virke har och vilket skick det är i. Sen ska naturligtvis takstolarna vara riktigt konstruerade. Det får du kanske ta hjälp med.
Du måste absolut låta någon räkna, speciellt om du minskar takvinkeln. Sedan är inte fabrikstillverkade takstolar speciellt dyra. Jag betalade ca 1000 kr/st förra året för 6 m spännvidd och 45 graders takvinkel. (Lätt tak)
 
Jag skulle tro att svaren finns i Takstolsboken. Kolla om den finns på ditt bibliotek, annars finns den för ca 250 kr i nätboklådorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.