Ska helrenovera ett badrum på 5,1 kvm och har fått offert på detta där materialkostnaden verkar hög.
Inget kakel, klinker, dusch, möbler är inräknade utan endast upp till lagret då det är klart för att sätta kakel/klinker.
Dvs, det är plyfaskivor 15 mm och gips till väggar och tak, golvbalkar, golvspån. Elgolvvärme, spotlights (6 st). vattenrör och avlopp. Sedan är det tätskiktet till väggar och golv.

Hur mycket skulle ni uppskatta detta till i mtrl kostnad?

- Anders
 
Det är väl bättre om du berättar vad du fått för pris men min gissning blir minst 40.000 kr i material...
 
Jag utelämnade priset jag fått medvetet, men kan väl nu säga att det låg runt 50.000 och då inräknades även ett fönster och en vägghängd toa.

Men vart drar det iväg?
Jag gick inte på Beijers sida och räknade väldigt grovt ihop detta: reglar (800+800:), 15 mm plyfa (5000:), cement skivor (5000:), vanligt gips (800:), golvspån (600:), golvvärme (4700:), tätskikt (5000 :):
Detta borde vara de stora posterna och landar då runt 23.000:-
 
aeriksson44 skrev:
Jag gick inte på Beijers sida och räknade väldigt grovt ihop detta: reglar (800+800:), 15 mm plyfa (5000:), cement skivor (5000:), vanligt gips (800:), golvspån (600:), golvvärme (4700:), tätskikt (5000 :):
Detta borde vara de stora posterna och landar då runt 23.000:-
Jamen, varför köper du inte grejorna där ? :x

Eller ingår det arbete också i offerten ?
 
Enda jag planerar göra själv är att att riva ut det gamla och låta nån göra allt arbete så därför innefattar offerten även arbete. Just arbetskostnaden tyckte jag lät rimlig, utan det var just material kostnaden som jag tyckte sprang iväg, mtp att detta "bara" är under-materialet. Men visst, det kanske är så dyrt och jag kanske missade nåt väsentligt i min grova plocklista. Rör och avlopps grejor har jag ju t.ex inte med, med det borde väl rimligen inte vara nån stor post.
Missar jag nåt viktigt, räknar jag helt fel, eller är materialkostnaden saltad?
 
Men i din kalkyl saknar jag flytspackel. Priset på tätskikt ser lågt ut. Hur är det med VVS, Du lär väl minst behöva byta golvbrunn? Mer el än golvärmen?
 
Sant. Flytspackel, VVS (rör, rördelar, golvbrunn), och el saknas (spottar, kabel, brytare, uttag)..

Men det är möjligt att jag har fel, det kanske är ett rimligt pris.
 
VVS är dyrt om det köps via hantverkare. Räkna med 2 - 3 000 för avloppsnätet, och 5 - 700 för varje rörbit med kopplingar till varmt o kallt.
 
Har du fått specificerat vilken typ av spottar som ingår? Dimbara LED i IP44 kan kosta 5000-7000 i ditt badrum, men en billig halogenlampa utan IP-klass kan du säkert få för 1000-2000.

Även golvvärme tror jag saknas. Kanske måste de installera jordfelsbrytare också, eller har du det? (Har du Norm-skåp eller gammalt proppskåp?) Våtrumsfärg och gips till tak? När jag var klar med väggar och golv (Inkl 100 st kortlingar) hade jag satt 2000 skruv så "småsakerna" bygger upp också.

Kan du inte be dem specificera kostnaderna lite? Och be dem speca märke på spottar och golvvärme i alla fall.

Bäst är väl om du skulle kunna få in en eller två offerter till och jämföra med. (Vi har inte vågat räkna ihop vad vi lagt på vårt badrum än så länge, men jag kan kika lite grovt på det och skicka ikväll.)
 
Dimbara LED IP44 kostar runt 500kr på Ahlsell. A collection spottarna, fantastiskt fina!
 
Har du dessutom fönster, vägghängd toa och spottar med så tycker jag du fått ett bra pris t.o.m.
Tätskikt kan du omöjligt få för 5000 kr...? :surprised:

För vår 3 kvm badrum gick tätskikt och flytspackel på över 9000 kr...
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svaren! Då kanske det är rimligt då. Väntar in ytterliggare 3 offerter denna veckan, så det ska bli intressant att jämföra.
 
Berätta gärna hur det går sen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.