Firman som varit entreprenör vid köp och installation av bergvärme bytte häromdan en komponent på själva värmepumpen, i och för sig på garantin men är tvungen att betala kostnaden för material och arbete för att sedan få tillbaka beloppet.

Det som jag reagerade över är den arbetskostnad som debiterades. För en knapp timmes arbete inklusive grundavgift debiterades 1900 kronor plus moms!

Rimligt?
 
Har de tagit separat betalt för restiden?
 
Grundavgiften 500 plus moms ingår i arbetskostnad 1900 plus moms. Finns ingen separat restid så grundavgiften fyller väl samma funktion. Tycker ändå att 1400 plus moms plus grundavgift 500 plus moms verkar lite dyrt för knappt en timmes arbete för en man. Men å andra sidan har jag inget att jämföra med och ingen annan expertis att tillgå. Men efter garantitiden kanske jag väljer någon annan med bättre taxa oavsett.
 
Får du tillbaka beloppet så spelar det väl mindre roll, men precis som du skriver så kanske du kan kolla runt efter en annan firma när du själv står för kostnaden, eller i alla fall innan reda ut hur de tar betalt och begära en tydlig prisuppskattning innan du släpper in dem igen. (Jag tycker också att det låter lite väl dyrt för mindre än en timmes jobb;))
 
Tack för svar mr_bygg! Känns skönt att min känsla för priset inte var helt fel ute. Man är ju tyvärr lite i händerna på den som installerat för att garantierna ska gälla och tvingas allt för ofta bita i det sura äpplet. Finns ju fler områden när prisbilden lätt blir helt horribel, inte minst inom bilrep och garantiservice. Ha det bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.