Här kommer en fråga om vad som är en rimlig kostnad för ett visst elarbete.

Lät nyligen en elektriker sätta upp ett eluttag i mitt källarförråd (bostadsrätt). Förutom att skruva upp själva uttaget drog elektrikern en kabel till elcentralen, cirka 8-9 meter bort, och kopplade in denna på min del i centralen. Kabeldragningen är snyggt gjord, men ser inte överdrivet avancerat ut då det inte är några hinder som ska passeras från förrådet till centralen.

Då det är en HSB-föreningen utför detta fastighetsförvaltningsbolag många uppdrag för föreningen och för de boende. Elektrikern var alltså väl förtrogen med huset och hade egna nycklar för att ta sig in i fastigheten. Jag hade därför inte bemödat mig med att göra en grundlig genomgång av elekrikerna i staden och vad dessa skulle offerera för ett dyikt arbete.

När fakturan kom häromdagen blev jag smått förskräckt. 5799kr!

Min fråga till er är således, är detta rimligt?

Tacksam för all input jag kan få angående detta.

Med vänlig hälsning,

Daniel
 
  • faktura2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uttag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild central1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns kanske lite saftigt, men det går nog inte att pruta så himla mycket på. Kanske lite grann på materialet, men..
5 tim känns ganska rimligt, tiden springer fort i väg. Ingen överdrivet dyr timpenning heller.
Personskyddsautomater vet jag inte riktigt vad de kostar, vet bara att de är långt ifrån gratis.

//Patrik
 
Nu är jag ingen expert så du kommer säkert få många fler och bättre svar men ändå.

5,5 timme låter orimligt mycket om det är tiden för själva elarbetet, men jag tror att han har tagit fullt betalt för restiden vilket inte är något fel och då kanske summan är riktig. Är det långt till hans firma? Kanske var det köer när han körde?

Bland övriga poster så är det inga anmärkningsvärt höga priser, eller onödiga saker.

Men ja, det är en jäkla massa pengar för ett enda uttag!
 
Uttag och kabel kostar 3-5 gånger så mycket som du fått betala i en butik, personskyddsautomaten är det nog bara dubbla priset på, arbetstiden känns också ungefär dubbel (men det tar väldigt lång tid att klamra kabel rakt och med exakt rätt avstånd mellan klammern, det har vi fått lära oss i åtskilliga trådar), bilkostnaden är 180 kronor, så det kan inte vara så jättelångt att köra. Så fakturan ser helt normal ut.
 
Tyvärr är väl detta bara yttterligare ett exempel på extremdebitering vilket endast leder till att allt fler kopplar själv med ökade risker som följd. Jag har fått gjort liknande men betydligt mer omfattande inkopplingar för ca halva priset och detta utan några avdrag och allt fullt lagligt naturligtvis. det enda som ser ok är ut vp-rörens pris.
 
storkarp skrev:
Tyvärr är väl detta bara yttterligare ett exempel på extremdebitering vilket endast leder till att allt fler kopplar själv med ökade risker som följd. Jag har fått gjort liknande men betydligt mer omfattande inkopplingar för ca halva priset och detta utan några avdrag och allt fullt lagligt naturligtvis. det enda som ser ok är ut vp-rörens pris.
Hur mycket tycker du det skulle ha kostat? Var skulle priserna ligga i material och arbete?
 
Tycker inte det ser speciellt saltat ut, Det finns ju listpriser av en anledning. Sen är väl listpriset på kabel rätt högt men de hörde jag på Elektroskandia att de skulle göra om snart så att listpriset blev lägre och rabatten blev ungefär samma som på andra listorna.

Såg att han glömt tagit betalt för kopplingskabeln RK 6-10mm från mätaren och upp till personskyddsautomaten.
Sen ser 100kr rätt billigt för klammer, skruv ev spikplugg/skruvplugg och dymo-märkning.
Synd bara att han inte märkte upp kapslingen lika snyggt som uttaget.
 
R_Strandberg skrev:
Synd bara att han inte märkte upp kapslingen lika snyggt som uttaget.
Hehe Den elektrikern trodde nog inte att hans installation skulle komma upp för granskning bland en massa experter som nästan inte gör annat än att diskutera el. :rolleyes:

//Patrik
 
Tycker inte att det verkar vara så överdrivet. Visst, materialpriset är lite överdrivet högt. Tror vi tar 15kr för eklk. Arbetskostnaden å andra sidan var ovanligt billig!

Kan se enkelt ut, men han verkar ju ha byggt ut centralen med en PSA.

Någon speciell anledning varför du inte bett att få ROT-Avdrag?
 
Det verkar ju varit ett rakt, enkelt jobb. Med vad du anger här verkar det i mina ögon som högt, men jag missar oftast när det gäller att skatta priser nuförtiden. Det är kanske helt i sin ordning men det verkar ofta inte finnas någon rimlighetsbedömning när det gäller små el, vvs-jobb etc. Kalkylmetoden att anta vad man "måste" dra in och sen fördela det på vad man lyckas prestera och i försök att dribbla med material, garantier mm in absurdum har jag aldrig förstått eller i mina verksamheter tillämpat.

Nu jobbar jag inte med direkta elinstallationer av detta slaget men principiellt skulle jag nästan sätta en faktor 1.5-2 för högt i ditt fall.
 
O
tycker inte att tiden verkar vara helt felaktig! det tar en stund å koppla in en PSA å sen dra kabeln å koppla in... så det känns inte alls orimligt! kanske att man kan tycka att det skulle ta ån timme mindre men jag vet inte... tycker det känns rimligt! sen kanske en del matrial var dyrt men det är inte det som är det dyra i kalaset... å timpenningen var billig!
Troligtvis så hade det inte gått mycket fortare om du valt nån annan elektriker. Den här elektrikern kan huset och har nycklar det är bra!
 
Såg fel, vi tar tydligen 17kr för EKLK 3g1,5.. Var EKK som kosta 11kr (+ moms) så 46kr kan kännas lite dyrt. Men de har ju som sagt "för låg" timpenning och tar igen det på materialet.

Detta finns det 100 andra trådar om här på byggahus så vi behöver kanske inte ta den diskussionen igen ;)

Kortfattat kan man säga att:

Antalet arbetstimmar är hyffsat rimligt (jag skulle gissat på 4tim, men det kanske strulade, eller att han först var tvungen dit och titta, åka iväg och köpa material, fastna i bilkön osv)
Debiteringen per timme är i underkant för vad som är normalt, materialpriset är då hellre lite i överkant.

Däremot skulle du ju ha fått ROT-avdrag på detta (om du nu äger lägenheten)
 
Nu är det där inte en renodlad elfirma utan en firma som utför fastighetsservice och förvaltar åt föreningar. Dels så är dom dyra bara i den bemärkelsen men som sagt, dom lever inte på elarbeten och kan därmed köra med lite högre priser samt att dom får ju kunder "automatisk" pga sin närvaro i föreningarna. Det är inget företag man anlitar för elarbeten så där utan vidare bara.

Resvägen från "kontoret" till kunden är runt 4-5 km och tar inte så lång tid även under rusning då man kan ta alternativa och lugnare gator mellan ställena.

Jag har en idé om vad dom har för rabatter hos grossisterna och skulle vilja påstå att dom tydligen har en av det högsta påslagen på material i stan.
 
Timpenningen är ganska normal om man jämför med de mindre firmorna i stan, och just gällande el så är de en "mindre" firma, det dom förlorar på karusellerna tar dom igen på gungorna...med råge...
 
Mtrl.priset har dom saltat så in h-e kan jag säga. Listpriser rakt av, d.v.s. helt sjuka belopp som inte har något med verkligheten att göra. Bl.a. på kabel har elfirmorna upp till 80..90% rabatt och inst.mtrl. något mindre. Annars är väl timpenningen inget att bråka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.