Vi ska bygga till vårt hus på 2 sidor och jag undrar om vi fått ett rimligt pris på gjutning av plattorna.

Vi kommer dels att förlänga huset och dels bygga ett vinterisolerat uterum. Det blir således 2 plattor som ska gjutas. Plattorna ska ha golvvärme i 3 slingor med separat shunt för de 3 slingorna (har golvvärme i resten av huset). Marken är lermark med 5-10 meter ner till berg så det ska absolut inte vara någon risk för att det behövs sprängas. Pga leran så måste det fyllas med 2-3 gånger så mycket lecakulor mot normalt för bärigheten. Rör för värmen kommer att grävas ned "utanpå" huset från den ena plattan till den andra eftersom det inte finns något annat bra sätt att dra dem.

Vi har begärt ett pris för "nyckelfärdiga" plattor med markarbete, bortforsling, dränering, fyllning, isolering, gjutning m.m. och fick ett pris på drygt 2.600 SEK/kvm (40+30 kvm). Eftersom vi inte ska dra något avlopp eller vatten till plattorna så hade jag räknat med under 2.000 SEK/kvm.
Är priset vi fått dyrt och är mitt antagande om under 2.000 rimligt?

Tack på förhand för hjälpen
/CHUL
 
Tyresö
Nej, med tanke på att det är så mycket grävjobb och materialåtgång som utfyllnad, så tycker jag att det är ett rimligt pris.

Dom plattorna som kostar under 2.000 kr/m2, är på minst 250 m2 eller ännu större och dessutom med mindre markarbete. Avlopp och vatten är en väldigt liten del av totalkostnaden för en färdig platta.
Priset du har fått är ungefär ett medelpris - varken billigt eller dyrt - utifrån allt extrajobb med marken.
Du kan säkert klämma ner priset 100 kr/m2, men jag har svårt att tänka mej att entreprenören går med på ett lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.