har planer på att göra tillbygge och lite ombygge (plintgrund) (enkel konstruktion) i mitt fritidshus och har haft flera möten med byggfirmor. Tillbygget är på ca 50 kvm och i gamla delen skall ett rum göras om till våtutrymme och köket skall utökas något. Snickarn jag planerar att använda arbetar på löpande räkning och jag har fått honom rekommenderad. Han har gett mig ett ungefärligt pris, 750 tkr - markarbete m.m. samt tillbygge och ombygge för våtutrymme o kök. Har förstått att man skall räkna på 10-15 tkr per kvm vilket då gör att själva bygget hamnar på nånstans 600 tkr o övrigt är då markarbete m.m. Marken där huset skall byggas ligger delvis på berg och det är en massa sten, så rätt mkt behöver schaktas bort o plattas till...
Låter summan rimlig???
 
Tror mitt inlägg hamnade lite tokigt, under fel tråd...
 
Om det är meningen att byggaren skall bygga helt klart, och badrum och kök, så låter det möjligen lite lågt i mina öron. Räkna med att badrummet kostar ca 100 000 utan att vara speciellt lyxigt. Och även ett enkelt IKEA kök innan det är klart med VVS och EL ligger nog på 50 - 100 000.

Om snickaren ha gjort den här uppskattningen så säkerställ att han då räknar även med underentrepenörer, framförallt el och VVS, men det kanske behövs en plåtslagare också för ränndalar mellan gamla huset och utbyggnaden?

Om det visar sig behöva sprängas så får du också räkna med en hel del extra.

Lite amatörmässigt så tror jag att du shablonmässigt skall räkna med att en utbyggnad kostar 10 -15 000 per kvm bara för bygge av normala rum, till det kommer kostnad för grund och markarbeten och extra för badrum och kök.
 
Å vad snabbt man får svar här - toppen, tack!! Är ju en novis i byggbranschen. Väldigt bra att kunna bolla frågor på detta sätt!!

Jag uppfattade på snickarfirman att han räknar med underleverantörer oxå i summan men jag skall försäkra mig om detta. Vet att han sa att el oxå ingick.
Ett plus är väl att han själv även är VVS:are tänker jag. Han sa att eftersom rummen i nybygget är så pass enkla så kan de få till badrum o kök inom nämnd summa.

Han tar även hand om bygglovshandlingar och sådant.

Vi har sagt att vi skall försöka undvika att spränga utan hellre göra så det blir en liten höjdskillnad.

Han nämnde att de tar 480 kr/tim men det har han väl bakat in i totalsumman.
Han sa att han har rabatt där han hämtar virke etc och då tar han 15 % av det eller hur han uttryckte sig. Det förstår jag inte vad han menade med dock.

Vi talade även om att lägga om taket/teglet på gamla delen, kan vara kanske 20 kvm - men det ingick inte i summan han nämnde, men vad kan sådant kosta tro?
 
Det låter rimligt i mina öron.
Jag har också löpande nu med 380kr + moms i timmen samt att han lägger på 10% på sina rabatterade priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.