Hej!

Funderar på att göra om taket på stugan. Skulle tippa på att det handlar om typ 55kvm tak.

Vill byta rubbet, även råsponten. Takbeklädnaden är och ska förbli vanlig korrugerad plåt.

Innan jag sätter igång och tar in offerter så skulle jag vilja ha kött på benen. Vad är en rimlig kostnad för detta? Inkl vindskivor och plåtarbeten runt skorsten och genomföring för köksfläkt.
 
Hur långt är ett snöre ? ;)
En gissning skulle kanske vara 2-3 man, 4-7 dagar: 8*7*3= 168 h
Så säg 600 kr/h * 120 => ca 100000 i arbetskostnad + material + maskiner

Kan säkert kosta det dubbla iofs också, särskilt om det är nära stockholm :/

/K
 
Såpass mycket alltså.... Låter väldigt mycket för knappa 55kvm takyta, om ens det. Har inte mätt, höftar bara, boarean är 45kvm men sen är altanen under tak också. Men vad vet jag. :)

Kommer en snickare imorgon och kikar på taket, får se vad han kommer fram till.

Blir det närmare 100k bara i arbete så får jag nog göra det själv istället, ska jag uppskatta arbetsinsatsen utifrån mitt eget kunnande och "händighet" så skulle jag nog fixa det på 7 dagar exkl plåtarbete runt skorsten. Taket är ju simpelt, inga konstiga vinklar eller ränndalar, ett helt vanligt sadeltak som inte ens är brant.

Ligger 15 mil från Stockholm :)
 
Nu har snickarna varit här. :)

Efter lite bollande och allmänt huvudkliande:

*Vissa delar av huset har snedtak, bygga på dessa takstolar 10cm för att kunna tilläggsisolera

*Montera fuktspärr i den delen där det saknas

Ny råspont, papp, plåt, vindskivor, beslag, diverse plåtarbeten, hängrännor och hela kittet.

Mellan tummen och pekfingret, 100' innan rot, får en exakt offert om några dagar.

Känns rätt ok ändå :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TVRS skrev:
Nu har snickarna varit här. :)

Efter lite bollande och allmänt huvudkliande:

*Vissa delar av huset har snedtak, bygga på dessa takstolar 10cm för att kunna tilläggsisolera

*Montera fuktspärr i den delen där det saknas

Ny råspont, papp, plåt, vindskivor, beslag, diverse plåtarbeten, hängrännor och hela kittet.

Mellan tummen och pekfingret, 100' innan rot, får en exakt offert om några dagar.

Känns rätt ok ändå :)
Var det ink material så var det ju ändå helt ok ?

/K
 
Nu har jag fått offerten och den ser ut som följer:

139150:-

Varav materialkostnad 45150kr
Samt arbetskostnad 94000kr

Minus rot 30%

Summa 110950kr inkl moms

Då gäller det:

Rivning av plåt, papp, råspont, vindskivor, hängrännor, ja allt ner på takstolarna helt enkelt.

Påbyggnad av takstolar med 45*95, montering av diffspärr där det saknas, tilläggsisolering 95mm. Ny råspont, papp, strö & bärläkt, plåt, vindskivor, hängrännor, stuprör, fotplåt och vindskivelister.

Ett tecken på att jag inte borde göra detta själv : Jag uppskattade ytan till 55 kvadrat. Den var tydligen 83m2 eftersom taket går ut delvis över altanen. :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.