Vad är rimlig kostnad för ett dubbelgarage?
Färdigt att ställa bilen i, oisolerat, inklusive rubbet.
 
Kostnad beror helt på hur du har tänkt dig slutresultatet och om du ska göra ngt själv eller be en snickare göra jobbet i lösvirke eller om du ska beställa en garage modul. En kompis byggde precis, hans modulgarage med isolerad platta gick på 160'000. En annan kompis fick sitt gjort för 200'000. Val av portar, dörr och fönster spelar också in samt takbeklädnad och inte minst storleken på garaget.

Jag har tänkt göra allt jobbet själv för mitt garage och räknar med att hamna runt 80'000 totalt för ett dubbelgarage på 40 kvm. Plattan har kostat 22'000 och nu håller jag på med väggarna i lösvirke.
/CC
 
Såg oxå en Prefab-hustillverkares kalkyl i veckan.

50 kvm oisolerat ikl. 2 portar, en dörr, exklusive platta.

139 000:-
 
Inger.P. skrev:
DET tycker jag var billigt! Förutsatt att reglarna är så pass kraftiga att man lätt kan isolera.
Om plattan kostar ca 50.000 kr skulle man ju då få ett relativt stort dubbelgarage till en mycket billig penning (under 200.000 kr) utan att man behöver lyfta en pinne - eller slå en spik - själv.

Var det betongpannor på taket eller?

Var det en bindande offert eller var det bara en "glädjekalkyl"?
Fick priset på en "första" produktinskalkyl fr H-hus. Så det kan mycket väl vara en glädje kalkyl. Fick inga detaljer men jag tror att reglarna är 120mm. Takpannor ingår defenitivt.
Det tråkiga är att det är långsmalt. 6,31 bred, 8,52 långt utv. Så det kommer inte att bli aktuellt för mig om inte måtten går att ändra. Ska kolla upp det.
 
TYcker ni det var billigt? Kolla detta då: http://www.lovangersbygg.se/
Klart det tillkommer några tusen för tillvalen. Osäker om det går att ändra takstolar för att klara belastning av betongpannor istället för plåt.

Anlita en snickare som monterar för några tusen, så är det klart.
/CC
 
Men "anlita en snickare för några tusen" kan det verkligen bli så billigt när man måste gjuta plattan också? De här garagen ska väl monteras på gjuten platta? Är det någon som törs spekulera i vad ett tvåbilsgarage på säg 6X6 från lövångersbygg kan kosta "redo för bilparkering" = inget eget jobb alls inkl plattan?
 
Jag ÄR imponerad av ditt abmitiösa garagebygge Inger P så ta nu detta på rätt sätt ;D ::) ;)
Inger.P. skrev:
Men om man är ute efter ett kallgarage som endast ska skydda bilen från väder och vind är det säkerligen ett ypperligt garage.
I min fyrkantiga värld är dock ett garage just ett ställe där man parkerar bilen för att skydda den från väder och vind!
 
Reglar var 120*45 enligt hemsidan, så det är nog OK. Jag har sett andra modulgarage för mkt mer pengar som har varit 90*40 reglar.

Om man inte vill göra ngt själv kan jag tänka mig att kalkylen skulle kunna se ut såhär för ett dubbelgarage 40 kvm med isolerade Crawford G30 line och lite exklusivare fönster och dörrar, i övrigt oisolerat tak och väggar (om inte markberedningen är allt för avancerad)
-->

Markberedning samt isolerad platta (20cm): 50'000
Lövångers garage (ink moms): 46'000
Alla tillval till garage: 15'000
Tillval kraftigare takstol : 2'000
Takpannor: 50kr*100kvm=5'000
Snickare 350kr*40mh: 14'000

Totalt nyckelfärdigt (ink moms): 132'000 kr
Man kan spara in minst 20'000 genom att göra mkt av plattjobbet själv. Två helger, med inte speciellt avancerat jobb (bra timpeng).
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.