Hej!

Vi ska bredda vår uppfart till vårt hus och har fått ett kostnadsförslag på detta,

24 m2 = 14 400 kr exkl. moms, 18 000 inkl. moms.

Då ingår följande i det priset:

Urschaktning 0,5 m
Dränering (en sid)
Geo-duk
Bergkross 0-40/0.60
Fyllnad & justering
(Jobbet skall tydligen bli klart på en dag)

Vi är inte bevandrade i detta område så vi undrar om detta känns som ett rimligt pris?

Tack på förhand
Sara & Anders
 
låter inte så dumt faktiskt, grävmaskinist och fyllnadsmaterial borde gå på runt 10k på en höft sen tillkommer ju bortforsling av uppgrävt material och en kille med spade, lastbil för frakt av grävare med mera, så jag tycker 18k låter rimligt
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Beror ju visserligen på hur det ser ut, åtkomlighet osv. Men jag hade valt en kranbil med gripskopa för ett sånt litet jobb. Det är inget man tar dit en grävmaskin för. Jag hade räknat såhär:
Kranbil, lastning 2t.
Bortkörning, retur 3t
Lossning planering 3t
Duk, 200kr
Dränrör, 500kr
Kranbil, 8tim x 1200kr=10,000
Grus, 22ton x 100kr=2,200
Summa, 13,000kr
Vinst, 5,000kr
Då räknar jag med 2 lass till tipp och 2 lass i retur.
 
Tompamannen skrev:
Beror ju visserligen på hur det ser ut, åtkomlighet osv. Men jag hade valt en kranbil med gripskopa för ett sånt litet jobb. Det är inget man tar dit en grävmaskin för. Jag hade räknat såhär:
Kranbil, lastning 2t.
Bortkörning, retur 3t
Lossning planering 3t
Duk, 200kr
Dränrör, 500kr
Kranbil, 8tim x 1200kr=10,000
Grus, 22ton x 100kr=2,200
Summa, 13,000kr
Vinst, 5,000kr
Då räknar jag med 2 lass till tipp och 2 lass i retur.
Hur tänkte du att själva grävningen skulle bli gjord då?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tompamannen skrev:
Beror ju visserligen på hur det ser ut, åtkomlighet osv. Men jag hade valt en kranbil med gripskopa för ett sånt litet jobb. Det är inget man tar dit en grävmaskin för. Jag hade räknat såhär:
Kranbil, lastning 2t.
Bortkörning, retur 3t
Lossning planering 3t
Duk, 200kr
Dränrör, 500kr
Kranbil, 8tim x 1200kr=10,000
Grus, 22ton x 100kr=2,200
Summa, 13,000kr
Vinst, 5,000kr
Då räknar jag med 2 lass till tipp och 2 lass i retur.
Lite billig på gruset också, man får väll endå räkna lite högre på det? Dom har ju garanterat billigare men 100kr/T är lite billigt.

Tänkte du att dom ska gräva med gripskopan också?..
 
Klart det går att gräva med gripskopan om det är fint material.

Men sen tillkommer ju säkert tippavgift också.

Men 18.000kr är ett helt okej pris oavsett för de kvadraterna
 
Tack allihop för alla svar!

/Sara & Anders
 
Vi gjorde 28 kvm för två år sedan och det kostade 17000 kronor totalt inklusive alla avgifter och moms. 18.000 är ett bra pris. Vi bör mindre 3 km från grustag, tipp och schackrfirman. Vi hade tagit in två offerter och även referenser. Den vi anlitade låg lite lägre än den andra och men hade framför allt en tydligare offert med mindre osäkra poster.

Några råd bara.

Använd grävskopa: Även om man bara gräver en halvmeter i en gräsmatta kan man stöta på hårda lager som vi gjorde. Men det bästa är att grävskopor är utrustade med mätinstrument som gör att allt blir rätt i höjd. Det är betydligt enklare att få det slätt och med rätt fall med en grävskopa. Jag hade satt ut gränserna för grävningen och en platta utanför grävområdet som vi använde för att kalibrera höjder. Det tog en dag för grävskopan och då och då en bil för att göra jobbet.
Hjälp till med det som går: Jag hjälpte till genom att köra den stora markvibratorn som de hade med sig. Jag körde samtidigt som skopan försiktigt som en stor hand jämnade till ytan. Kollade även höjden regelbundet. Fungerade utmärkt.
Kolla alla ledningar i god tid: Vi fick hjälp av grävfirman att kontakta el- och telebolag så de kunde markera ledningar. Vii åkte även till kommunkontoret för att kontrollera vatten och avloppsritningar. Men teleledningen låg inte på rät ställe och alldeles för grunt så den grävde vi av. Blev lite panik men den reparerades efter två timmar. Under tiden vi väntade och inte kunde fortsätta fylla byggde vi en extra uteplats och grävde för en köksträdgård med hjälp av skopan.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.