Hej!

Jag undrar vad det skulle kosta att byta 11 fönster på vårt hus?
9 av fönstren har dimensionerna 120x120 och 2 st är lite mindre.

Vad kan en rimlig arbetskostnad bli?

Fönstren som är monterade idag är vanliga 2-glas 2 öppningsbara i varje fönster (50 tal?) 6 av fönstren är på bottenvåningen, där behövs ingen lift.
3 av fönstren är på andra våningen, stege eller möjligen behövs lift till dessa.
2 fönster på andra våningen är av mindre typ, där skulle stege/lift kunna användas.
Fasaden är lockpanel.
Målning + invändigt fixar jag sälv, men resten vill jag leja bort.
 
Redigerat:
Jag fick svar på första offerten 3200SEK/fönster inklusive "ROT" avdrag.....
Det lät SAFTIGT!!?
 
Redigerat:
B
tyckte det lät bra.
tänk så här.
Snickaren behöver som mest en timme per fönster(om det jävlas).
lister rivs bort(försiktigt om det ska sparas, tar tid)
fönstret ska bort, antingen skruvat me karmskruv eller spikat(då får man såga med tiger såg runt fönstret, tar tid).
man kollar vågen innan fönstret ställs dit.
fönstret skuvas fast, kollas våg och lod.
det ska isoleras.
det ska va lister ute och inne.
 
Ok, tack för ditt svar Henke!
Jag avaktar 2 st offerter till.
ps jag ska göra allt invändigt själv, 3200SEK/fönster (utvändigt) bara i arbetskostnad tycker jag låter dyrt med 3200SEK/tim inklusive rotavdrag.....(om det är som du säger 1tim/fönster)
men vi får se vad de andra offerterna säger, det kanske bara är jag som är prisoptimist.
 
B
med allt då.
och du måste veta att det finns snabb snickare.
och dom som vill va nöjda och stolta över det dom gjort.


det som du kan göra för att jobbet ska gå snabbare är att du täcker alla golv.
ta undan allt ömtåligt på väggar, golv och tak.
typ tavlor, lamper med glasskärm.
 
Vi var just och kollade fönster vi också och det låter som en rimlig kostnad i förhållande till vad vi fick höra. Men det är ju alltid bra att kolla med flera. Kanske någon ligger något lägre.
 
Eller förresten var det efter ROT-avdrag menar du?
För där vi frågade sa han att snickarna brukar ta 2500-3500 per fönster utan ROT-avdraget.
 
ja, om man bortser från rotavdraget så ska han ha 6400SEK/fönster i arbetskostnad, då kan jag lika gärna ta en vecka semester och göra det själv, vilket jag hoppats på att slippa.... Jag måste kolla upp offerten, den måste vara fel...
 
Redigerat:
Ja för i så fall var det ju nästan dubbelt så dyrt i förhållande till de priser vi fick höra.
 
32 snickartimmar a 500kr är rimlig kostnad
 
B
hur tänkte du med 32 timmar?
 
2 snickare i 2 dagar.
 
B
kanske en och en halv dag.
går snabbt om en kund inte vill ha gerade hörnen
 
Då enligt rikttimpriserna ska det hamna på 1500-2000SEK/fönster, allt annat är rotavdrag-fiskeri!!
dvs. 750-1000SEK/fönster för mig med rotavdrag.

Annars byter jag fönstren själv, som jag helst vill slippa... men men..
 
Man hinner det på 1,5 dagar,men kunden får betala för 2 dagar,eftersom risken är stor att det inte går att fylla upp resten av dagen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.