Hej

Har precis köpt ett hus där taket behöver läggas om. I nuläget finns det ingen råspont på taket utan en billigare variant med plastermering, sen ligger det läkt och slutligen betongpannor. Nu har plastarmeringen släppt på vinden och det blev en anmärkning på det i besiktningen. Det regnar dock inte in i nuläget så än så länge är det torrt. Vi fick då ner priset huset och beslutade oss att gå vidare med det huset.

Taket är på 280kvm och de gamla pannorna skall tas bort. Gammal läkt skall tas bort. Vindskivor skall bytas, hängrännorna och stuprännor skall bytas. Nya råspontluckor skall sättas dit och ny pannor skall läggas. Sen är det ju lite plåtarbete som skall göras.

Nu börjar man dock ta in offerter och det skiljer ganska mycket på de offerterna vi redan fått in. Materialet är det ingen större skillnad på utan det är arbetskostnaden som det skiljer mellan 155000 - 200000 exkl rotavdrag mellan den lägsta och högsta. Alla bolagen är svenska och har bra referenser.

Skall man tak en takfirma eller tar man snickare till detta arbete. Jag har fått att det kan ta allt från 2-5 veckor med två gubbar som jobbar på taket. Någon som har koll på hur länge det tar att lägga ett normalstort tak på 280 kvm inklusive garage? Vad är rimlig arbetskostnad för detta jobb. Är det någon som har lagt ett ungefär så här stort tak och vad har det kostat? Ta gärna med material vad det kostade med, så har jag en bra jämförelse.
 
Har inga siffror att komma med, men några tankar;

Ofta är det plåtjobben som gör att vissa omläggningar blir dyrare än andra. Om det är gott om takkupor, skorstenar och annat som kräver mycket "plåttid" så blir det dyrare. Det är också det som gör det svårt att jämföra.

Om du kan tänka dig att jobba lite själv så är brukar man kunna spara en del slantar på att riva själv.

10 arbetsveckor låter i vart fall väldigt mycket.
 
Har inga takkupor på huset. Jag har endast två små skorstenar som sitter en på varje sida. Så taket är ganska lättlagt för ett proffs. Jag har varit inne på att ta rivningen själv men vad kan det ta att riva taket 1-3 arbetsdagar för erfarna takläggare? Då blir det en relativt liten kostnad.
 
Extremt svårt att säga vad det kostar.....men man brukar kunna höfta med 1000:-/kvm om man har en seriös firma som arbetar med bra material, har riktiga ställningar, container etc.....(totalpris inkl mtrl)
Dock ingen råspont och arbete på att lägga dit den.

Sen ska man ju naturligtvis ta detta med en nypa salt då det kan bero på taklutning, hur smidigt det är att bygga ställning, hur det går att komma när byggnaden osv. osv.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.