Dränering av suterränghus byggt 1968 i Göteborg.

Har hämtat in offerter på dränering av ett suterränghus på ca 50 lpm. Huset är inte dränerat sedan byggnation.

Uppskattat grävdjup på framsidan ca 2,6m. Väggar behöver slipas fria från asfalt. Nya anslutningar till avlopp i gatan. Anläggning av stenkista.

Har fått 3 offerter på 210k, 240k och 270k. Rimligt?

Ni som har erfarenhet, vad har ni fått betala för detta?
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Ja det låter som rimlig offerter, beroende på vad som ingår.

Som referens gjorde jag det själv, ungefär samma mått som dig. 10cm optidrain+duk samt en pumpbrunn. 100k lite drygt gick det på, ett förjävla slit och ingenting jag någonsin vill göra igen. Räkna med kostnad för att återställa också.

Offerter jag tog in landade ungefär runt omkring dina.
 
  • Gilla
Ankaret83
  • Laddar…
Jag betalade precis ca 110 för 40 lpm, dubbla isodränskivor, ny dräneringsbrunn, ny anslutning till avlopp. Även detta i Göteborg. Dock hade vi inte samma grävdjup som du utan halva huset var ca 2 meter, 1/4 ca, 1,5 och 1/5 ca 0,5 meter.
 
  • Gilla
Ankaret83
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Jag betalade precis ca 110 för 40 lpm, dubbla isodränskivor, ny dräneringsbrunn, ny anslutning till avlopp. Även detta i Göteborg. Dock hade vi inte samma grävdjup som du utan halva huset var ca 2 meter, 1/4 ca, 1,5 och 1/5 ca 0,5 meter.
Låter vettigt! Vilken firma hade ni?
 
A Ankerson skrev:
Låter vettigt! Vilken firma hade ni?
J Larsen Maskinentreprenad. Väldigt trevliga, men upptagna så vi fick vänta 3-4 månader på en lucka.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
J Larsen Maskinentreprenad. Väldigt trevliga, men upptagna så vi fick vänta 3-4 månader på en lucka.
kan det vara värt för att spara 100k :)
 
Låter intressant - vi bor lite nord om Göteborg och bor också i sutärräng (sent 1970 -tal) som eventuelt behöver ny dränering. Hoppas du kan dela med info när du har bestämt firma och gärna lite bilder på processen från när ni börjar gräva till slut, vore jätte kul :cool: vi har inte råd med dränering nu men inom 1-2 år så kanske det blir av så tacksam för alla inputs och erfarenheter :cool: vilke firmaer har du fått offerter från och vilken var billigast av dom?
 
  • Gilla
Ankaret83
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Låter intressant - vi bor lite nord om Göteborg och bor också i sutärräng (sent 1970 -tal) som eventuelt behöver ny dränering. Hoppas du kan dela med info när du har bestämt firma och gärna lite bilder på processen från när ni börjar gräva till slut, vore jätte kul :cool: vi har inte råd med dränering nu men inom 1-2 år så kanske det blir av så tqcksam för alla inputs och erfarenheter :cool:
Absolut! Om vi lyckas välja nån gång vill säga :crysmile:
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Haha
 
V
A Ankerson skrev:
Låter vettigt! Vilken firma hade ni?
Vad jämför du med. Har ni identiska hus ?
 
A Ankerson skrev:
kan det vara värt för att spara 100k :)
Ja men ditt blir kanske lite dyrare pga djupet :)
 
  • Gilla
Ankaret83
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Ja men ditt blir kanske lite dyrare pga djupet :)
Ja förmodligen, värdefullt tips ändå - tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.