Jag och min sambo planerar att bygga i stockholmstrakten, och i första hand arkitektritat. Vi är dock minst sagt bekymrade över kostnadsläget och tror inte att vi har råd att pynta upp med hur mycket som helst. Absolut inte mer än 2 mille (för själva huset alltså), helst under 1,5. Förutsättningarna är

2 plan à 80-90 m2 + källare
Helst putsad fasad (-> lättbetong?)

Vi är båda händiga och fixiga människor och är beredda att göra en stor del av arbetet själva om detta "lönar sig"

Arkitekten "tror att det går" men verkar inte ha någon superkoll direkt. Huset är inte ritat än så det går inte att ta in anbud. Vad tror ni? Går det att komma ner mot 1,5 Mkr?
 
Inklusive eller exklusive tomt?
Om ni inte har tomt kan det nog bli svårt idag...men absolut inte omöjligt.
Vi har byggt för ca 1,7 inkl allt. Kvmpriset för huset hamnar på runt 6100-6200 kr.
Det stora abret kommer att bli ekonomiskt utrymme för källargrund och betongstomme -det blir betydligt dyrare.
Vi har plintgrund och timmerstomme...
 
Priset var exklusive tomt.
 
2 plan á 80-90 kvm + källare (80kvm) byggt för 1.5mille... Knappast, säskilt inte i Sthlm.

Färdigfabriserade kåkar går i mindre storlek (2plan om totalt 150-170kvm) på dryga 1.000.000kr i materialkostnad (prefab) bara... (iallafall med de fabrikanter jag kollat).

Att köpa en nyckelfärdig hyffsad kåk på platta på mark går väl lös på en 1.8-2.0mille exkl. tomt, eller? (OK, Älvsby-hus kategorin av kåkar borträknade men du pratar ju arkitektritat så du vill väl ha lite kvalité).

Men det är klart, köpa en stomme och göra resten själv... Då kanske du kan närma dig ditt målpris! (Och då menar jag allt jobb själv (el, VA, värme, isolering, ytor, tak... osv.) Men då tar det ju lite tid att bygga om ni skall göra det själva.

P.S. För putsen får du väl kasta upp ca. 200kkr extra jämfört med ovanstående priser för en kåk i den storleken. D.S.

/ JoGi
 
Kostnaden för huset beror till mycket stor del hur huset kommmer att se ut och vilken standard det är i det. Det är inte orimligt att bygga för 1,5 - 2 miljoner arkitektritat. Förutom detta så tillkommer kostnad för tomt plus diverse kostnader på ca 250 tusen.

Börja med att hitta en tomt. Rita sen upp det hus ni vill ha. Gå sen ut och fråga på det. En tumregel är dock att ett stenhus kostar omring 15 tusen per kvm. Detta kan bli mycket mer eller mindre. Ett exempel är att ett kök kan kosta från 80 tusen upp till flera hundra tusen.

Vi har precis böjat schakten på vårt andra hus, vi buggde senast 1995, så vi börja känna oss rätt rutinerade nu. Förra gången ritade vi huset själva och gick till en husleverantör. Det blev ett trähus med tegelfasad. Denna gången skissade vi upp våra ideér och krav och gick sen till husbyggare som har egna eller har arkitekter som partners. Vi kommer att bygga ett 11/2 plans hus med lättbetong och med mellanbjälklag i platsgjuten betong. Vi har överlag högstandar i huset men med mycket förarbete har vi köpt huset med totalentreprenad till strax över 10 tusen per kvadrat meter. Så vist går det att bygga 160 kvm till max 2 miljoner.

Det blev mycket text........
 
Kul att ni tog upp den här tråden, vi är i ungefär samma situation,
funderar på att bygga 1 1/2 plans, med relativt hög standard,
vi har redan hus och vet hur vi vill ha det och vad vi saknar idag!
Så Älvsbyvarianter går bort!
Undrar om det är möjligt under 2 millar exkl. tomt,
vi har för övrigt fått en finfin tomt.
Kan tillägga att vi inte skall bygga i närheten av något storstadsområde, på vichan alltså!

Alla åsikter är intressanta!

 
Var ska ni bygga?

Jag kan bara säga att efter varit och läst här så har jag blivit ännu misstänkligare till alla "husleverantörer". De jobbar oftas med en agent som är säljare. Denna person är med andra ord egenföretagare och har inga juridiska bindningar med husföretaget. Sen prisar de oftast bygget med antagna priser för byggandet utan några garantier. Spontant är detta en mellanhand som bara kostar pengar och ställer till problem p.g.a. dåliga kontrakt och okunniga beställare m.m.

 
Hej.
Vi har köpt en tomt i hopp om att det ska vara rimligt rent ekonomiskt att bygga ett hus. Vi har anlitat en arkitekt och har ritningar på vårt drömhus. Därefter har vi gjort en allmän förfrågan till olika byggfirmor på vad huset skulle kosta att bygga. De priser vi har fått av olika byggare ligger på 20 000 kr/kvm byggnadsarea. Det gäller ett lättbetonghus, ett i trä skulle kosta runt 18 000 kr. Med billigt vitt kakel, kök för 150 000 kr och inga stora fönsterpartier. Vi har även sett kalkylen för detta som verkar "rimlig". Jag hoppas att ni lyckas bygga till det pris ni hoppas på och om ni lyckas får ni väl skriva en insändare till detta forum.
 
Hej,

Vi bygger utanför Stockholm och ligger faktiskt nu då vi är inne på "slutspurten" på budget.....
Vi bygger ett arkitektritat enplanshus med putsad fasad som har en boyta på 190 kvm, ett dubbelgarage på 48 kvm, också putsad fasad.
Inne har vi Ballingslövkök, Miele vitvaror dock inget bubbelbadkar & sånt. Vi kommer att landa på cirka 2,5 miljoner kronor så jag tycker att 18,000 kronor / kvm är ganska dyrt. Nu gör vi en del själva såsom målar och tapetserar vilket i och för sig minskar kostnaderna.

/Calle
 
Det gäller att skilja på byggnadsyta och boyta. I ett tvåplanshus är boytan i princip dubbelt så stor som byggnadsytan. Är det 18000 kr/m[sup]2[/sup] byggnadsyta så blir det kring 9000 kr/m[sup]2[/sup] boyta om det är ett tvåplanshus med två fulla plan. Ska man jämföra kvadratmeterpriset på olika hus är det bäst att titta på boytan.
 
Hej,

Vår erfarenhet, efter att just nu vara i kontakt med ett husföretag som endast gör "arkitektritade" hus (aldrig två likadana hus), så ser vi att de inte är dyrare än vanliga hustillverkare. Detta troligtvis för att de inte har kataloger, fabriker och lager (enligt dem själva)

Jag skriver mer på forumet när vi vet mer.
 
Kul att det börjat hända lite i den här tråden till slut.
Tomten är köpt och arkitekten är utsedd så vi får hoppas att det går vägen. Nu har vi visserligen gott om tid på oss att planera pga en överklagad detaljplan, planerad framdragning av kommunalt VA i området osv byggstart ligger antagligen åtminstone 18 månader fram i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.