Hej

Vad tror ni, är detta en rimlig kalkyl för att bygga om ett kök (inkl dra om VVS ca 4m) + öppna upp mellan kök och vardagsrum?

Vi har tänkt göra grovarbetet (slå ut väggar, bryta upp golv, montera IKEA köksskåp etc) själva och överlåta de mer kvalificerade uppgifterna till hantverkare (VVS, el, kakling, spackling etc).


Köksinredning 25000
Vitvaror 25000
Arbetskostnad (uppsättning av kök - ej montering) 3000
Kakel + kakling (ca 7 kvm) 7000
Bänkskiva ca 3m 10000

VVS 12000

Målning & tapetsering 5000
Golv (ca 45 kvm) 13000
El (2st uttag + 3 spottar + inkoppling av maskiner) 10000
Innervägg 8000
 
LillaSandra skrev:
Hej

Vad tror ni, är detta en rimlig kalkyl för att bygga om ett kök (inkl dra om VVS ca 4m) + öppna upp mellan kök och vardagsrum?

Vi har tänkt göra grovarbetet (slå ut väggar, bryta upp golv, montera IKEA köksskåp etc) själva och överlåta de mer kvalificerade uppgifterna till hantverkare (VVS, el, kakling, spackling etc).


Köksinredning 25000
Vitvaror 25000
Arbetskostnad (uppsättning av kök - ej montering) 3000
Kakel + kakling (ca 7 kvm) 7000
Bänkskiva ca 3m 10000

VVS 12000

Målning & tapetsering 5000
Golv (ca 45 kvm) 13000
El (2st uttag + 3 spottar + inkoppling av maskiner) 10000
Innervägg 8000
Jag tycker att det låter ganska lågt. Våra vitvaror t.ex. kostade 52 000, och då har vi verkligen jagat priser. Målningen + tapeter gick på ca 8000 (kök på 16 m2) monteringen av köket får du nog räkna upp också. Vår bänskiva massiv ek gick på 16000:-, 3,4 m. I övrigt ser det ganska rimligt ut.
 
Samtliga arbetskostnader är kraftigt underskattade.

Eftersom det handlar om Stockholm mitt i brinnande högkonjunktur bör ni helst planera projektet i god tid. De flesta hantverkare är som mest fullbokade omedelbart efter "byggvintern". Därför skulle ni helst skaffat hem offerter redan i höstas inför byggstart på våren.
 
billy_baver skrev:
Samtliga arbetskostnader är kraftigt underskattade.

Eftersom det handlar om Stockholm mitt i brinnande högkonjunktur bör ni helst planera projektet i god tid. De flesta hantverkare är som mest fullbokade omedelbart efter "byggvintern". Därför skulle ni helst skaffat hem offerter redan i höstas inför byggstart på våren.
Hmmm ... vi köpte lägenheten i mitten av november och har försökt få offert sedan dess! Men alla hantverkare vi pratat med har velat titta på lägenheten först och vi fick tillträde först 20 januari.

Alltså liiiiite svårt att göra som du säger!

Vi har fått kontakt med ett par byggare via några vänner - svensk firma med polska hantverkare. Hoppas de dyker upp i helgen och ger offert.
 
billy_baver skrev:
Samtliga arbetskostnader är kraftigt underskattade.

Eftersom det handlar om Stockholm mitt i brinnande högkonjunktur bör ni helst planera projektet i god tid. De flesta hantverkare är som mest fullbokade omedelbart efter "byggvintern". Därför skulle ni helst skaffat hem offerter redan i höstas inför byggstart på våren.
Det vore väldigt intressant om du specificierade vad det är som är underskattat och varför - alltså arbetskostnaden för vad?
 
Murare och rörinstallatörer tar för närvarande minimum 300 SEK/timma på landsorten. Säkert en bit mer i Stockholm. Målare och elektriker obetydligt mindre.

Jag vet inte vilket material ni räknat med till måleri, VVS, el och kakel. Men hur man än vänder på det blir det inte plats för många debiterade timmar.

Hur många timmar har ni själva räknat med?
 
billy_baver skrev:
Murare och rörinstallatörer tar för närvarande minimum 300 SEK/timma på landsorten. Säkert en bit mer i Stockholm. Målare och elektriker obetydligt mindre.

Jag vet inte vilket material ni räknat med till måleri, VVS, el och kakel. Men hur man än vänder på det blir det inte plats för många debiterade timmar.

Hur många timmar har ni själva räknat med?
Som jag skrev inne på köksforumet så är de beräknade kostnaderna baserade på budgeteringshjälpen på BraByggare-sidan - och då har vi räknat i högkant.
Därför är det intressant att veta vad det är du anser är lågt räknat!
 
Jag har redan angett det. Men oavsett om du tror mig eller ej får jag givetvis önska er lycka till! Det är varken jag eller Brabyggare som avgör vad det ska kosta, utan du och hantverkarna...

;-)
 
billy_baver skrev:
Jag har redan angett det. Men oavsett om du tror mig eller ej får jag givetvis önska er lycka till! Det är varken jag eller Brabyggare som avgör vad det ska kosta, utan du och hantverkarna...

;-)
Självklart!

Men att hantverkarna har haft en guldkantad marknad är väl inget nytt - så har det väl varit i Sthlm åtminstone de senaste 2 åren? Därför vi inte vill ta in hantverkare för att göra grovjobb som vi själva kan göra (ex slå ut väggar, lägga golv, montera IKEA skåp etc).

Det enda du sagt är att du tycker kalkylen ligger i underkant, men du har inte motiverat varför. Eftersom vi vill ha en så pass bra kalkyl som möjligt är vi givetvis otroligt intresserade av all input vi kan få, därav att jag ställer frågan härinne! Men det är svårt att komma vidare med "kalkylen är i underkant".
 
O
Tänk på att för att kunna montera nya uttag så måste det upp en jfb om det inte redan finns....
25000 för vitvaror är lätt att räkna ut om det stämmer!!
allt beror på vad man ska köpa för nått.... Och jag tror nog att vitvarorna har trådskaparen koll på...
Det är hantverkarna som kan vara svåra att hålla koll på...
Men en elkille tar i stockholm runt 400:- + moms finns säkert billigare eller dyrare... men det var vad jag hittade när jag kollade lita gamla fakturor...
rörpularen tar ungefär lika mycket...
Då ska man börja gissa på tiden... det är svårare... men troligtvis är allting per påbörjad timme...
 
Jag tycker jag redan varit tydlig nog. Men för att ta ett konkret exempel ur egen erfarenhet: Senast jag "själv" byggde kök hade vi två snickare på inredningen. Den ene jobbade mesta tiden parallellt med andra moment i huset, men båda behövdes till och från för att lyfta hjälpas åt. Uppsättning av färdigmonterad inredning tog två arbetsdagar (16 timmar enligt anteckningar).

Hade tagit mer tid om en kille skulle jobbat ensam rakt igenom. Jag minns att det tog massor av tid att justera skåpsluckorna. Du har kalkylerat 3 000 SEK arbetskostnad, vilket väl motsvarar ett par hundralappar i timmen, moms inräknad och restid oräknad.

Listverk? Sätter ni upp dem själva? Det låter lätt som en plätt, men tar fruktansvärt lång tid för en amatör. Proffs jobbar snabbare, men inte hur snabbt som helst, i synnerhet inte om man ska jobba i betong.
 
Jag tycker också att vissa kostander är lågt tilltagna, men trots det så bör man ha en del pengar i reserv, för ett sådant projekt. När elektrikern eller rörmokarn stöter på problem med sina rör eller vad det nu blir, så får man snabbt veta att de där extra tusenlapparna måste fram nu. Är allt i vinkel och skåpen ihopsatta och inga passbitar tillkommer eller skåpsidor, så kan det kanske bli 3000:- för monteringen. Men när snickaren skall montera upp skåpen och finner att en del av väggen är gips och en annan del betong/ytong, så kanske han saknar en del monteringsdetaljer, som inte gick att förutse tidigare. Målning och tapetsering= 5000:-, vad gäller jobbet? Tak och väggar, dörrar, karmar, fönster, golvlister, bredspackling, så blir även den posten tajt. Ha därför några 10.000 i beredskap, till det oförutsedda.
 
Sorry ... jag skrev inlägget på 2 forum eftersom jag inte var säker på vilket som var mest lämpligt - i det andra forumet har jag förtydligat en del kolumner. Exempelvis att vi får hjälp av en kompis som är snickare att sätta upp köksinredningen - alltså inte snickare för 400 kr/timme som ska göra det.
Dessutom är min pappa sjukskriven röris som kommer hjälpa oss med en hel del grejer och svärfar är pensionerad byggingenjör som också kommer hjälpa oss med en hel del grejer. Det vi inte gör själva alls är kakelsättning och elarbeten samt några VVS-grejer som pappa vill ha hjälp med.
 
Bra LillaSandra, att Du har läget under kontroll med Pappa och svärfar, så då var i princip alla inläggen här ovan ganska värdelösa för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.