Vi har ett torp som mest står tomt. Vi hinner inte åka dit och när man åker dit är det massa saker som alltid behöver fixas. Så det lutar mot att vi antingen säljer stugan eller hyr ut det med långtidsuthyrning.

Det är ett timrat torp ca 70kvm i utkanten av ett litet samhälle. Ca 45 med bil till större centralort eller en timme med tåg. Huset har kommunalt vatten, eget avlopp, är rätt nyrenoverat. Man kan bo där på vintern också om man inte har höga komfortkrav och kan tänka sig elda etc. Finns en del turistgrejer i området, rätt fint och så , men ingen stor hotspot fölr turister. Finns väldigt få hyreshus eller lägenheter på orten, de flesta är villor.

Skulle man sälja kanske man hade fått ca 500 000kr för det.

Vad är rimligt att ta i hyra? Förstår att det är en massa faktorer som påverkar. T.ex. utbud/efterfrågan på bostäder, närhet tills service och arbete, standard på bostaden osv. Men jag tänker på relationen mellan värdet på bostaden och hyran i första hand.

T.ex. är det rimligt att ta säg 8000kr/mån i hyra för ett hus som är värt 500 000kr? De skulle betyda att värdet på bostaden är betalt efter 62,5 månaders (5,2 år) hyra.

Så klart en bra ekonomisk affär för oss som hyr ut men jag tycker personligen det låter "dyrt" för de som hur och har farhågor att man lockar till sig hyresgäster som inte har råd att köpa ett hus i denna prisklassen, vilket är oroväckande. Eller alternativt någon som kommer hyra kortare tid t.ex. över en sommar.
 
Om du blir hyresvärd måste du ju likförbannat fixa alla de där sakerna som måste fixas?
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du blir hyresvärd måste du ju likförbannat fixa alla de där sakerna som måste fixas?
Ja, men då får man in hyra så då kan man betala en hantverkare. Kan man ju såklart göra utan hyresgäst också men då blir det för mycket minus i budgeten.
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Jag skulle anpassa hyresnivån efter hur mycket man får ta ut skattefritt, det kan bli en rimlig bostadskostnad för den som hyr att betala dig 4000kr i kallhyra.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Inte orimligt. Men det beror ju lite på vilka ytterliagre kostander man får räkna med som hyresgäst. Vilken standard som finns i torpet. Har en kompis om hyrde ett torp i den priskalssen i flera år (dock nära Göteborg, så eget boende där var en helt annan prisklass). Men det blev väldigt dyrt för henne med el, då det var fruktansvärt dåligt isolerat, direkverkande el. Eldade också, men det funkar inte väl i praktiken om det inte är en riktigt bra kamin. Iskalla golv etc. Så är det samma här så är kanske vinteruthyrning inte helt optimalt alla gånger. Men alla är olika.

Sen låter 8000:-/månad kanske mycket vid en första anblick. Men det innebär att du kommer behöva skatta på allt över ca 40-50000:-/är. Du har fortfarande underhållsansvar, så tänk på slitage. Pajar kylen, så skall du ha en ny på plats nästa dag etc. Skall det vara gångbart kanske du först behöver investera lite (Beroende på hur det är idag). Tex få tätat ev drag i golv, installera en LLVP etc. Så det blir mer realistiskt att bo året runt så borde det vara riktigt atraktivt pris. Attd et är värt 500K är mindre vesäntligt om det inte ligegr ute massa stugor för dom penagrna i närområdet, med mostvarande boendeförutsättningar). Sen är det ett lysande tillfälle för någon att prova att bo i hus första gången, för att köpa något eget längre fram.

Med dets sagt , hyr själv ut vårt semesterboende, och är glad för alla intäkter vi får. Det är dock kortidsuthyrning vecka eller månad i taget. Det förutsätter ju dock ett bra läge om man skall få ut det mer än några veckor om året. (Vårt är utomlands, så här funakr det hyffsat stora delar av året).
 
F fribygg skrev:
Jag skulle anpassa hyresnivån efter hur mycket man får ta ut skattefritt, det kan bli en rimlig bostadskostnad för den som hyr att betala dig 4000kr i kallhyra.
Du betalar ju bara skatt på summan över 40.000 även om du skattar 30% på summan över så blir det ju mer pengar totalt 🙄
 
  • Gilla
Spannen och 1 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Du betalar ju bara skatt på summan över 40.000 även om du skattar 30% på summan över så blir det ju mer pengar totalt 🙄
Dessutom ett scahblonavdrag på 20%.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Som stugägare är det mer ekonomiskt att ta kallhyra. 8.000 låter väldigt mycket om det inte rör sig om ett synnerligen attraktivt område. Min bekant's helårsuthyrning ligger på 6.000/månaden men då ingår ved och el (ny LLVP) och ligger i turistvänligt utan arbetsmöjlighetet dvs bara attraktivt på sommarmånaderna. Detta gäller Skåne.

Tycker det låter orealistiskt att räkna med att få in husvärdet på drygt 5 år.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Ja, personligen tror jag kallhyra runt 4000 kr är mer rimligt. Dock finns det fler personer i familjen (fru) och vi tycker lite olika.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Tack för svaren!
Ja, personligen tror jag kallhyra runt 4000 kr är mer rimligt. Dock finns det fler personer i familjen (fru) och vi tycker lite olika.
Det går ju bra att börja på fyratusen kallhyra och framöver höja;)
 
Det är lättare att börja med en hög hyra och sen sänka 😜
Är den för hög hittar man inga hyresgäster eller så blir det ett korttidsboende med högt slitage eller kanske ett samlingsboende för utländsk arbetskraft….. även det med ett ofta högt slitage……
 
Vad kostar det att hyra en lgh av samma storlek i närmsta byhåla? Ett hus bör/kan ligga på samma eller högre beroende på skick och de driftskostnader som tillkommer.
 
T Taxture skrev:
Det är lättare att börja med en hög hyra och sen sänka 😜
Är den för hög hittar man inga hyresgäster eller så blir det ett korttidsboende med högt slitage eller kanske ett samlingsboende för utländsk arbetskraft….. även det med ett ofta högt slitage……
Ja det är det jag är lite rädd för.. har hellre ett äldre par som hyr 5 år än 18 polska betongarbetare som bor där i 1 månad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad kostar det att hyra en lgh av samma storlek i närmsta byhåla? Ett hus bör/kan ligga på samma eller högre beroende på skick och de driftskostnader som tillkommer.
Verkar ligga på kanske 6500kr/mån men lågt utbud så svårt att veta. 1:a kostar 4500kr , stor 4:a 10000kr. Enstaka hus finns också .. men där varierar det stort.
 
il_duce il_duce skrev:
T.ex. är det rimligt att ta säg 8000kr/mån i hyra för ett hus som är värt 500 000kr? De skulle betyda att värdet på bostaden är betalt efter 62,5 månaders (5,2 år) hyra.
Du kan säkert få 8000 kr/mån för korttidsuthyrning i Juli, men kan du få 100% uthyrning även under lågsäsong för det priset? Underhållet är ju dessutom knappast 0 heller. Dessutom låser du upp pengar som skulle kunna inesteras på annat håll.

Jag vet ju inget om ditt hus, men ett torp, inte nära någon större ort, bara "nästan" vinterstandard...4000 kr/månad låter som en rimligare långtidshyra. Sedan kanske 2000 kr/månad i underhåll om du inte vill lägga egen arbetsinsats. Då hamnar avastningen på 4,8% före skatt. Jag skulle lagt pengarna på ett ISK i stället och slippa risken att bli väckt på julafton av att hyresgästen ringer och talar om att kylskåpet är trasigt.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.