Jag är medveten om att den här typen av frågor kanske inte går att svara på egentligen, men kanske kan jag få någon liten fingervisning eller så. Vi har sedan drygt ett år tillbaka bott i ett enplanshus från 1990 som ligger ute på landet. Har hela tiden tyckt att vår elförbrukning är i högsta laget så jag tänkte hör mig för om lite synpunkter och råd här.

I augusti fick vi vårt första barn och i och med det bodde vi på sjukhuset i några dagar och huset var alltså helt tomt, nedsläckt och icke uppvärmt. Vi har Vattenfall som elleverantör och på deras fiffiga sidor kan man ju se elförbrukningen dag för dag, och dessa dagar låg den på ca 12kWh per dag, vilket skulle ge en grundförbrukning (sommartid) på ca 0,5kW per timme. Låter detta normalt eller helt galet?

Totalt har vi en årsförbrukning på ca 9500-10000 kWh. Huset värms upp med en pelletspanna så detta är enbart hushållsel. Vi har dock egen brunn, och har jag förstått det rätt så drar vattenpumpen en del och kanske ännu lite mer på vintern när det är kallt. Utöver det har vi två frysboxar, en av äldre "glasslådemodell" och en modernare, som alltid är inkopplade. Annars skulle jag väl säga att vi har ett ganska vanligt hushåll. Kyl, frys, ugn och spis som används som vanligt. Tvätt- och diskmaskinerna körs en gång per dag och torktumlaren ganska sällan. Laddare och kontakter till TV, datorer och telefoner är säkert ikopplade mer än vad som skulle behövas och här på landet blir det väldigt mörkt så på vintern är det många lampor igång.

Vi har även en friggebod som förra vintern värmdes upp av ett elelement under några ganska kalla månader vilket drog runt 400kWh per månad, så räknar man bort det så är kanske årsförbrukningen snarare runt 8500-9000kWh.

Alltså, en grundförbrukning på 12kWh per månad, låter det rimligt? Årsförbrukning på 9000kWh exklusive värme?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Tycker inte det på rak arm verkar högt.

Dock Element och avfuktare mm Drar oerhört mycket watt. vilket tickar på rätt snabbt.
Gammal kyl/frys ökar lite men inte direkt nämnvärt.

Tv och datorer mm kan dra upp emot 100W om inte mer i standby. mobilladdare mm är säkert ingen stor bov utan bara ett par kronor. Ska man spara pengar ska man dra ut sladdar och stänga av det när man inte använder det.
Byta ut lampor mot led - samtidigt ökar man sin uppvärmningskostnad då man tar bort ca 95% som en glödlampa avger i direkt värme.

Inomhus = ok med glödlampor
Utomhus = Enbart att elda för kråkorna med glödlampor. Dock oftast lite bättre ljus än vad led ger även fast de ständigt blir bättre och bättre.

En pump spec av lite äldre modell kan säkert bidra till en hög elförbrukning. Detta går givetvis lösa så att den inte behöver gå för jämnan.
 
Hej leversnitt, jag tycker din förbrukning är vansinnig. Jag förbrukar ca 5000 kWh per år i HH och vi är fem i hushållet. 12 kWh/dygn i augusti låter mycket, om jag räknar rätt är det en effekt på 500 W dygnet runt som ligger och drar.
 
Två ganska olika svar får man säga! Tack så mycket för er input.
 
Man räknar allt från 5000 till 15000 kWh som "normal" förbrukning av hushållsel, som du säkert förstår beror det helt på hur man "lever". Det vanligaste är väl att man ligger mellan 5 och 10 000 kWh.
 
Är det något som du vet stod på när du var borta? 12 kWh per dygn motsvarar 360 kWh på en månad. Så mycket gör inte jag av med en sommarmånad om jag är hemma.

Standbyförbrukningar brukar inte vara så höga. Enligt EU-regler som kom för några år sedan får inte apparater ha en högre stand by-förbrukning än 1W. Är de äldre än så kan de komma upp högre. Skall en lysande display hållas igång kan den kanske dra så mycket som 20 W i stand by-läget. Då krävs det många apparater för att komma upp i 500 W. Ett kylskåp drar kanske en eller två kWh per dygn.

Har du någon värmekabel till vattnet, och är den i så fall på under sommaren? Fungerar tryckströmbrytaren till vattenpumpen? Om pumpen går i ett kan det dra en del.

Hus är olika och folk har olika vanor. Därför är det svårt att säga om det är rimligt eller inte, men 9000 kWh per år är mer än jag gör av med trots att jag värmer med luftvärmepump och direktel. Du kan helt säkert minska din förbrukning om du vill. 12 kWh per dygn när du inte är hemma låter ganska högt.
 
Avemo skrev:
Är det något som du vet stod på när du var borta? 12 kWh per dygn motsvarar 360 kWh på en månad. Så mycket gör inte jag av med en sommarmånad om jag är hemma.

Standbyförbrukningar brukar inte vara så höga. Enligt EU-regler som kom för några år sedan får inte apparater ha en högre stand by-förbrukning än 1W. Är de äldre än så kan de komma upp högre. Skall en lysande display hållas igång kan den kanske dra så mycket som 20 W i stand by-läget. Då krävs det många apparater för att komma upp i 500 W. Ett kylskåp drar kanske en eller två kWh per dygn.

Har du någon värmekabel till vattnet, och är den i så fall på under sommaren? Fungerar tryckströmbrytaren till vattenpumpen? Om pumpen går i ett kan det dra en del.

Hus är olika och folk har olika vanor. Därför är det svårt att säga om det är rimligt eller inte, men 9000 kWh per år är mer än jag gör av med trots att jag värmer med luftvärmepump och direktel. Du kan helt säkert minska din förbrukning om du vill. 12 kWh per dygn när du inte är hemma låter ganska högt.
Ja, att våra vanor påverkar förbrukningen förstår jag förstås. Nu i oktober ligger den på runt 25-30 kWh (dvs 15-20 kWh mer än grundförbrukningen) per dygn normalt, så det finns garanterat mycket att jobba med där, och det var också en av anledningarna till att jag skapade tråden.

Det som var inkopplat när huset stod tomt var som sagt två stycken frysboxar, kyl och frys i köket samt ugn och micro som båda har display (inte för att jag tror att detta ska vara någon nämnbar förbrukning). Alla vitvaror är någorlunda moderna (kanske max 5-6 år gamla) förutom en av frysboxarna. Pelletspanna och vattenpump var inkopplade men bör inte ha arbetat särskilt mycket (eller alls egentligen) men jag har ingen aning om vad sånt kan dra i "standbyläge". Sedan var säkert lite hemelektronik inkopplat och i standbyläge. I övrigt tror jag inte att det var så mycket mer.

En av anledningarna till att jag frågar är att jag inte har så stor koll på husets alla delar som jag hade önskat. Visserligen fick vi en genomgång av den förre ägaren innan vi flyttade in, men det är mycket man kanske inte kommer ihåg från det och mycket man inte frågade som blivande förstagångshusägare.

Att det skulle finnas någon typ av värmekabel i anslutning till brunnen och pumpen verkar väl kanske rimligt? Vår elförbrukning går generellt sätt upp en hel del (ca 50-80%) under vintern och jag har gissat att detta kanske är en av anledningarna, även om såklart belysning och annat givetvis används i betydligt högre utsträckning när det är mörkt och kallt.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
inga värmegolv eller fläktar etc som snurrar?
Vill du kan du köpa en elmätare som du kan flytta runt mellan olika uttag och testa ett dygn och se förbrukning. Vissa såna här mätare kan ibland ge lite missvisande resultat dock.
 
-=fullmoon=- skrev:
inga värmegolv eller fläktar etc som snurrar?
Vill du kan du köpa en elmätare som du kan flytta runt mellan olika uttag och testa ett dygn och se förbrukning. Vissa såna här mätare kan ibland ge lite missvisande resultat dock.
Just ja, ventilation har vi ju också som står och går så den drar väl en del el kan jag tänka mig.
 
Varför fundera så mycket på vad som är rimligt när du knappt vet vad som är inkopplat i dagsläget.

Personligen tycket jag inte det verkar vettigt med tre frysar, men vad vet jag; de kanske är överfulla med älgar, svamp och bär.

Vad du borde göra är att
  • Plocka bort förbrukare som inte behövs. Du skriver om en massa apparater standby osv.
  • Skaffa en enkel förbrukningsmätare som du kan koppla in kyl, frysar, och andra apparater på och kontrollera förbrukningen.
  • Finns där ingen mekanisk ventilation?
  • Friggebodar, garage och verktygsbodar med värme påslagen bör naturligtvis också kontrolleras eller slås av.

Då får du en överblick och kanske en antydan om vad som bör förändras.


Vad som är rimligt när all basuppvärmning sker med pellets vet jag inte.
Men för ett litet hushåll bör det kanske ligga runt 5000 kWh.

Hos mig gör vi av med 5800 kWh till allt, men jag bor lite längre söderut.

Lycka till med detektivarbetet :)
 
KnockOnWood skrev:
Varför fundera så mycket på vad som är rimligt när du knappt vet vad som är inkopplat i dagsläget.

Personligen tycket jag inte det verkar vettigt med tre frysar, men vad vet jag; de kanske är överfulla med älgar, svamp och bär.

Vad du borde göra är att
  • Plocka bort förbrukare som inte behövs. Du skriver om en massa apparater standby osv.
  • Skaffa en enkel förbrukningsmätare som du kan koppla in kyl, frysar, och andra apparater på och kontrollera förbrukningen.
  • Finns där ingen mekanisk ventilation?
  • Friggebodar, garage och verktygsbodar med värme påslagen bör naturligtvis också kontrolleras eller slås av.

Då får du en överblick och kanske en antydan om vad som bör förändras.


Vad som är rimligt när all basuppvärmning sker med pellets vet jag inte.
Men för ett litet hushåll bör det kanske ligga runt 5000 kWh.

Hos mig gör vi av med 5800 kWh till allt, men jag bor lite längre söderut.

Lycka till med detektivarbetet :)
Vi har en frysbox fylld med fryst färskfoder till hundarna, en med mat till oss människor och så en liten halvfrys i köket, så antalet frysar passar oss bra och det är något jag är beredd att betala för, men det kan så klart ändå vara värt att se över om det är någon av dem som förbrukar orimligt mycket.

Att jag inte har koll på vad som är inkopplat är absolut ett bekymmer, och det kan nog kanske vara värt att försöka få hem någon som kan det här med ventilation/vattenpumpar osv som kan få förklara för mig vad det är som finns här hemma egentligen. Inte då bara för just elförbrukningen utan för att få lite mer kunskap tills den dagen då sakerna börjar gå sönder på riktigt.

Duger någon av de allra billigaste elmätarna man kan hitta på Jula eller liknande för att få koll på de olika apparaterna i huset? Tyckte jag googlade mig till att de kan visa lite tokiga värden för vissa saker, t.ex. frysboxar.

I övrigt tackar jag stort för alla tips!
 
Y
Köp denna och mät lite på dina grendosor, frysboxar och annat. Den kom 2a i ett test, 1an kostade mycket mer:
http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-4444
Räknade ut att tjejens datorrum drog 21kr i månaden bara under standbyläget.
Tjejens värmeväxlare stod och gick med 900w elpatron dygnet runt så det gjorde gott att lagat detta.

Inspektera golvvärmeledningar, elradiatorer i kvarglömda garagerum, ventilationen, och allt som står och går dagligen.

(Jag förbrukar 6500 på ett år med bergvärme + Hushållsel)
 
Ventilationsaggregatet är ofta en bov I dramat.
Felaktigt injusterat samt funktionsbrister är vanligt.
Detta kan medföra höga förbrukningskostnader
MEN det skulle innebära högre pelletsförbrukning ifs.

Tål att kontrllera iallafall
 
Yrrol skrev:
Köp denna och mät lite på dina grendosor, frysboxar och annat. Den kom 2a i ett test, 1an kostade mycket mer:
[länk]
Räknade ut att tjejens datorrum drog 21kr i månaden bara under standbyläget.
Tjejens värmeväxlare stod och gick med 900w elpatron dygnet runt så det gjorde gott att lagat detta.

Inspektera golvvärmeledningar, elradiatorer i kvarglömda garagerum, ventilationen, och allt som står och går dagligen.

(Jag förbrukar 6500 på ett år med bergvärme + Hushållsel)
Perfekt, en sådan ska införskaffas snarast. Tackar!
 
Finns det någon värmare i ventilationen? Kylskåpet och frysarna lär inte dra mer än 5 kWh per dygn tillsammans. Räknar man högt på spis och mikro med display och antar att de drar 20W var i standby så kommer de tillsammans upp i en kWh per dygn. Nog för att det kan ifrågasättas om du måste ha två frysboxar, men dessa räcker inte för att förklara förbrukningen du beskriver. Mekanisk ventilation kanske kan dra ett par hundra watt.

Jag har ett isolerat utrymme i krypgrunden där vattenpumpen sitter. När jag flyttade in i augusti stod värmen på 20 grader i detta utrymme och dörren stod på vid gavel. Vidare var värmekabeln till vattenledningen på. Två meningslösa tjuvar som även du kan kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.