Hej,

Jag har fått ett avhärdningsfilter (kalk) installerat. Offerten låg på ca 22 000 kr men specificerade bara den enklaste möjliga installationen. I detta fall behövde avloppet dras genom två väggar och in till avloppet i tvättstugan. Man behövde även kapa inkommande slang, flytta vattenmätaren och dra lite kopparledning fram till avhärdaren. Uppskattningsvis skulle priset hamna på ca 25 000 kr, företagets uppmaning var att ta det löpande eftersom det annars skulle bli dyrare för oss. Fakturan hamnade dock på ca 30 000 kr.

Så här ser dragningen ut:

Kopparrör och vattenmätarkonsol installerade på en vägg i tvättstuga, med anslutningar och genomföring genom väggen, samt några monterade klämmor på hyllan intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerad kopparledning med beslag som går vertikalt upp längs en vägg, med tvärgående ledningar samt synliga beslag och del av mätarutrustning. Kopparledning som dras längs en vägg; ej heltäckande isolering; ett hörn med vinkelkoppling; synlig hylla med plastförpackat föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar dragna i taket, kopplingsventiler och avhärdningsanläggning i tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avhärdningsfilter installerat med inkopplingsmaterial, kopparledningar och vattenmätarkonsol på vit vägg ovanpå svart enhet, med slangar och ventiler synliga. Avhärdningsfilter installerat med kopparledningar, vattenmätarkonsol och ventiler med röda handtag. Apparaten visar digital display och är ansluten till avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit radiator installerad på en vägg med tillhörande rördragningar och en hylla ovanför. Golvet är av betong och avlutningssystemet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationen av avhärdningsfiltret där avloppsledningen har dragits längs väggen och genom två väggar i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit plaströrsledning som går genom ett hål i en vägg och hålls fast med ett plastfäste på en annan vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit avloppsrör som går genom en vägg och syns i en smal utrymme bakom en apparat i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit avloppsrörskoppling som passerar genom två väggar, installerad i ett hörn av ett rum med betonggolv och putsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit avloppsrör från avhärdningsfilter i tvättstuga, leder till golvbrunn genom vägg, med blågrönt golv och vit golvbrunn nära rörens anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avkalkare inklusive inkopplingsmaterial: 14 970 kr
Vattenmätarkonsol med vinkelventiler: 1 678 kr
Arbete: 9 360 kr
Bil: 300 kr
Tätning: 100 kr
Efter ROT, totalt 29 500 kr.

Man säger att koppardragningen blev mer omfattande än förväntat och att mycket av extra kostnaden ligger där.
Företaget hade en man på plats totalt 8-9 timmar, plus att ledaren var ute inför jobbet.
Vi har inget att klaga på själva jobbet utan reagerar mer på att priset sprang iväg en del. Så vad anser ni som är mer insatta, är det ett rimligt pris för utfört jobb?
 
1. Om de var på plats innan offert så kan det inte varit någon överraskning hur man behövde dra rören.

2. Priset är högt men jag tror inte du hade fått det särskilt mycket billigare ärligt talat nån annanstans. Jag kan inget om kostnaden för materialet här, så det kanske kan vara nåt orimligt där möjligen.

3. Du kan inte använda deras fastprisoffert som ett argument om priset när du valde löpande. Om de skickat faktura på 20000 kr istället hade du då betalt 25000 kr eftersom det var vad fastprisofferten var på? Om inte är det lika rätt det som de gör nu.

4. Jag tycker det ser funktionellt men inte elegant ut. Det är inte någon rör-maestro som gjort detta i alla fall. Men det finns nog andra som är bättre på att bedöma det här än jag 🤔☺️

👍👍👍👍
 
  • Gilla
Winters
  • Laddar…
  1. Projektledaren var på plats två gånger. Hans idé var att välja den enklaste lösningen och dra tvärs över taket, vilket vi inte ville. Istället löste vi det med hantverkaren på plats.

  2. Jag känner att priset ligger i det övre segmentet, även om företaget har sänkt det med några tusenlappar (enligt dem själva). Det är möjligt att genomsnittspriset för detta arbete bara är några tusenlappar lägre, och det kan vara okej. Det handlar mer om att försäkra sig om att priset inte är oskäligt högt.

  3. Nej, de arbetade inte med en fast offert. Jag bad om en fast offert, men de kunde bara specificera standardinstallationen av filtret med viss rördragning. Även om inga problem uppstod vid installationen, fanns det saker de inte kände till i förväg. Till exempel visste de inte hur de skulle kapa ingående slang och montera vattenmätaren där vi önskade. De var inte heller säkra på hur de skulle dra röret till filtret, eftersom vi inte ville ha det gående mitt i taket. Vi fick en grundoffert som specificerade vissa delar, och sedan sa de att vi skulle tjäna på ett löpande arbete utöver detta. Uppskattat pris var runt 25 000 kr eftersom vi accepterade den enklare avloppsdragningen. Nu hamnade det istället närmare 30 000 kr på grund av extra material för rördragningen till filtret (istället för att dra det raka vägen i taket).

  4. Här är skillnaden, jag är bara en hobbysnickare och tycker att rördragningen blev perfekt, men det är möjligt att det kunde ha gjorts bättre. Min okunskap inom ämnet skiner igenom, därav min fråga här.
 
Ingen mer som har en känsla för detta jobbet? Rummet man draget kopparrör i är ca 3.6 långt men så har de svänga och ha sig med röret för att följa väggen så troligen har det gått åt lite mer koppar ledning än så. Enligt företaget så är det främst materialet som drog ut på priset, här räknas även hållaren till vattenmätaren in då den tidigare satt där filtret står idag.
 
H
Jobbet är snyggt gjort.
Om dom var där en heldag + att delarna ska köpas in + koll innan så kostar det 10 000 kr för en VVS'are.
 
  • Gilla
Winters
  • Laddar…
W Winters skrev:
Ingen mer som har en känsla för detta jobbet? Rummet man draget kopparrör i är ca 3.6 långt men så har de svänga och ha sig med röret för att följa väggen så troligen har det gått åt lite mer koppar ledning än så. Enligt företaget så är det främst materialet som drog ut på priset, här räknas även hållaren till vattenmätaren in då den tidigare satt där filtret står idag.
Var slutade PEM-slangen tidigare?
Gick det inte att använda gamla rörstråket från gamla övergången till där gamla mätaren satt?

Tömde ni all som var på hyllplanen samt tog ni bort hyllplanen, eller fick rörmokaren tömma hyllplanen?
 
  • Gilla
Winters
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var slutade PEM-slangen tidigare?
Gick det inte att använda gamla rörstråket från gamla övergången till där gamla mätaren satt?

Tömde ni all som var på hyllplanen samt tog ni bort hyllplanen, eller fick rörmokaren tömma hyllplanen?
PEM-slangen låg tidigare under hyllorna och gick ända fram till vattenmätaren som satt på väggen där filtret nu står, så de kapade ca 4 meter PEM.

Vattenmätaren flyttades till precis där PEM-slangen kommer in eftersom det är standard (enligt VVS). Man drog då ny koppar från vattenmätaren bort till filtret som sedan kopplades in på befintligt system (med existerande isolering). På begäran (på förhand) satte man in by-pass ventiler för att koppla förbi filtret vilket redan kommit till användning (för att rensa filtret i avhärdaren).

Vi tömde ur hela rummet inklusive innehållet på hyllorna, dock lät vi hyllplanen sitta kvar men det var inget problem enligt VVS
 
H H-Thomasson skrev:
Jobbet är snyggt gjort.
Om dom var där en heldag + att delarna ska köpas in + koll innan så kostar det 10 000 kr för en VVS'are.
Bra att höra! Det var också min uppfattning som lekman på området.

Okay, så om man utgår från standard installation av filtret som låg på 20 000 - 22 000 kr så är det rimligt att det tillkom ca 8000-10 000 kr för att flytta vattenmätaren och dra kopparrören på detta vis samt dra avloppet till tvättstugan?
 
Ser lite långt ut mellan fästena möjligtvis. Har för mig att de rekomenderar max 50cm mellan fästena när man kör vågrätt så de inte ska gå som bananer med tiden.

Vit horisontell rörledning monterad längs en vägg, med fästen som ser ut att ha mer än 50 cm mellanrum, under en hylla med förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Winters
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Ser lite långt ut mellan fästena möjligtvis. Har för mig att de rekomenderar max 50cm mellan fästena när man kör vågrätt så de inte ska gå som bananer med tiden.

[bild]
Bra input! Ska höra med tillverkaren av filtret vad de säger om det.
 
Fästena har ett avstånd som längst på ca 90 cm, får uppfattningen att detta inte är ett problem enligt tillverkaren? Däremot anser tillverkaren att höjden på omkopplingen mellan slang och rör måste vara under utgångsloppet på filtret annars kan vattnet rinna tillbaka in i filtret så detta måste åtgärdas.

Men att döma av tråden så verkar kostnaden vara okay även om det ligger lite mot det dyra hållet.
 
W Winters skrev:
Fästena har ett avstånd som längst på ca 90 cm, får uppfattningen att detta inte är ett problem enligt tillverkaren? Däremot anser tillverkaren att höjden på omkopplingen mellan slang och rör måste vara under utgångsloppet på filtret annars kan vattnet rinna tillbaka in i filtret så detta måste åtgärdas.

Men att döma av tråden så verkar kostnaden vara okay även om det ligger lite mot det dyra hållet.
Jag tänker på de vita faluplaströren. De bågnar med tiden om det är så långt mellan fästena.
Är ju inget farligt men de kan ju se lite tråkigt ut.
 
  • Gilla
Winters
  • Laddar…
Installationen har blivit godkänd så som den är av trovärdig källa. Det är fortfarande okänt om priset är rimligt men uppskattningen från @H-Thomasson tyder på att den är hyfsat rätt, möjligen några få 1000 lappar över men så uppfattas jobbet också som väl genomfört i stort.

Tackar för all input!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.