Vi bygger ett trivselhus och har köpt in klinkers som är 30x60 till badrummen samt 60x60 till hallgolvet. I vårt entreprenadavtal finns en klausul som säger att om storleken på plattorna avviker standardmått (kommer ej ihåg men typ 15x15) så får extrakostnader för entreprenören faktureras separat.

Halvvägs genom arbetet kommer entreprenören med ett anbud och jag uppfattar det som lite i överkant. Vad tror ni?

Vi måste betala flytspackling (25.2kvm 9 365.-) eftersom att plattan inte är nog slät för våra plattor (antar att detta skiljer sig mellan större och mindre plattor). Är det rimligt att vi ska stå för den kostnaden bara för att plattorna är större?

Alla plattor är redan betalda, liksom fuktspärr, fix, fog, lister och arbetet för att täta och sätta upp standardplattor (dvs merkostnaden är enbart arbetstid).

Merkostnad för avvikande golvklinkers (25.2kvm): 8 882.-
Merkostnad för avvikande väggklinkers (32.5kvm): 17 266.-

Strax efter slutbeställningen lade vi till en vägg mellan duschen och toalettstolen (1m djup 2,7 hög, 2 sidor). Själva väggen är byggd och betald redan, liksom dess klinkers.
Duschvägg: 13 665.- (dvs ca 2.500kr/kvm för fuktspärrning samt material och arbete för att sätta upp våra plattor på denna).

OBS alla golvbrunnar och fall har antingen 5x5cm eller 15x15cm plattor runt sig.

Vad tror ni?
 
Ju större plattor ju svårare att lägga, ffa att få dom i våg med varann, så om plattan är för dåligt gjuten för att man ska kunna lägga dom stora plattorna är merkostnaden för flytspackel nåt man får räkna med. Hur mkt det ska kosta kan jag inte bedöma men däremot är det rimligt att Du står för merkostnaden, vem ska betala den annars? Entreprenören har fått jobbet till ett pris för att lägga max 15x15, han kan ju inte använda vinsten till att betala ditt flytspackel väl??
 
Självklart blir det ju min kostnad om det är rimligt att plattan inte behöver vara slät nog för att lägga klinkers större än 15x15. Det var om större plattor kräver en slätare platta än man kan förvänta sig vid ett standardbygge jag undrade över.
 
Redigerat:
Har ni några toleranser angivna för plattan i ert kontrakt? I vårt refererades det till toleranserna i AMA vilket borde vara nog för att också lägga större plattor? Vi hade samma formulering i vårt avtal och valde också större plattor än standard men vi kollade noggrannt med entreprenören som sa att det inte var någon extra kostnad. Sen kom plattsättaren och påpekade att det var dyrare att lägga större plattor i efterhand. Men eftersom vi hade en "totalentreprenad" med vår entreprenör så var det inte vårt problem utan något som plattsättaren fick ta med entreprenören. Kolla vad ert avtal säger om toleransen på plattan och om det är uppfyllt. Har ni inget avtalat om jämnheten på plattan eller extrakostnaden för större klinker så sitter ni nog tyvärr i en svår sits om ni enbart gått med på formuleringen att extrakostnader faktureras separat och ni inte fått någon offert eller prisuppgift vad större plattor kan kosta.
 
När det gäller klinkers för hallgolvet har de verkligen offererat att flytspackla för att få det klart att lägga klinkers? Om det är en betongplatta så antar jag att det är en plan utan fall och en sådan borde rimtligtvis direkt efter gjutning vara tillräckligt plan för klinkers oavsett storlek. Merarbetet borde kunna vara att gå över med en betongslip och ta bort knölar och annat som sticker upp som gör livet surt vi läggningen sedan. Groppar brukar man kunna kompensera rätt bra under läggningen. På något sätt låter det här som att om de verkligen behöver flytspackla så har något innan gått snett.

När det gäller större plattor i badrum så är det mycket möjligt att de vill ordna upp fallet rätt ordentligt med tanke på storleken på plattorna. Små plattor vid fall på golvet är mycket mer förlåtande än stora. Vilktigt här att ni tillsammans med byggaren går igenom exakt vad de lägger stora plattor och vad de kör mindre plattor (runt kraftigare fall vid dusch etc). Om de är ett större badrum som ibland har ett mycket litet eller obefintligt fall på delar av golvet har jag samma kommentar som för hallgolvet. Sliping av uppstickande saker borde vara okay men behövs kraftig flytspackling är låter det skumt (även om det givetvis kan finnas en bra anledning).

Ge oss lite mer kött på benen, ta en bild på respektive platta för att visa ojämnheter osv så kan vi hjälpa dig mer

// Mats

// Mats
 
Jag ska fixa lite bilder på plattan, det är ett par som kommenterat att det tycker den är lite väl grov men entreprenören säger att den ska vara så.

I vilket fall så slog jag ut merkostnaden på läggningen och inser att de alltså vill ha drygt 1,5h mer per kvadrat (snittpris) för själva läggningen av dessa större plattor. Det tycker jag låter lite väl tilltaget med tanke på att alla stora ytor går fortare enligt kakelkillen och bardrummet ser likadant ut (lika många snittmeter) oavsett storleken på plattorna.
 
Jag tycker absolut att ni ska kolla jämnheten på plattan och kolla om det stämmer överens med ert avtal och vad ni borde kunna förvänta er av ett fackmässigt utfört arbete. Att entreprenören tycker det är OK är ganska ointressant. Om det är något vi lärt oss under vårt bygge är att allt, oavsett hur galet det har varit, alltid av någon konstig anledning varit OK när vi diskuterat med vår entreprenör så kolla upp vad ni borde kunna förvänta er.

När det gäller merkostnaden för större kakel så är en gissning att grundpriset är väldigt pressat och det är på tillvalen som man kan kompensera för det vilket gör att alla avvikelser från avtalet blir rätt dyra. Det var i alla fall det tipset vi fick från flera håll så vi var väldigt noggranna med att kolla vad alla eventuella tillägg skulle kosta innan vi skrev på kontraktet.
 
Jag har vidarebefodrat frågan angående plattas krav till Trivselhus, vi får se vad de anser. Garageplattan är dock slät som en stilla sjö, men den behandlade dem vid gjutningen.

Här kommer lite bilder på plattans jämnhet.
 
  • DSC_5824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du måste fila lite mer på vinklarna för att det ska gå att avgöra ojämnheten på bild. Ett tips kan vara att lägga ut en rätskiva på 1,5-2 meter och fotografera längs med denna med långt skärpedjup så ser man enklare.

Är det i badrummet som du tagit bilderna ovan där HT-röret för toaletten? Om detta är fallet så är det med andra ord inte flytspacklat ännu för läggning av klinkers eller har de gjort fallet direkt i plattan? (otroligt antar jag)

// Mats
 
Redigerat:
Alla fall ligger (enligt entreprenören) i plattan redan och den ska vara ok i detta skick för att lägga upp till 20x20 plattor. Det är ej flytspacklat på bilderna.
 
Har kollat upp lite nu och fått tag på entreprenören.

Enligt Trivselhus ska plattan vara spacklad och så pass bra att storleken på klinkern inte ska ha någon betydelse, avvikelser i storlek (som det står i avtalet) gäller enbart om det tar längre tid att lägga dem. Detta ska alltså motsvara branschstandard för nybygge.
På detta svarar entreprenören att vi ska dela på kostnaden (250kr/kvm för mig) för flytspacklingen då det är så pass mycket mer noga när det är stora plattor.

På frågan om extrakostnaden för att lägga de stora plattorna (totalt 84 timmar extra på 25kvm golv och 32 kvm vägg) säger dem att plattorna är så hårda (granitkeramik) och svåra att skära, samt då de suger så dåligt att man måste dubbellimma dem. Leverantören av klinkern (som jag känner sen många år) säger dock att den suger mindre än vanligt kakel men fäster lätt utan att dubbellimmas bara man har bra/rätt fix.
I avtalet med Trivselhus står det inget om att plattorna måste vara av ett lättsågat material.
 
tobs skrev:
Har kollat upp lite nu och fått tag på entreprenören.

Enligt Trivselhus ska plattan vara spacklad och så pass bra att storleken på klinkern inte ska ha någon betydelse, avvikelser i storlek (som det står i avtalet) gäller enbart om det tar längre tid att lägga dem. Detta ska alltså motsvara branschstandard för nybygge.
På detta svarar entreprenören att vi ska dela på kostnaden (250kr/kvm för mig) för flytspacklingen då det är så pass mycket mer noga när det är stora plattor.
Du har fått ett tydligt och klart svar från Trivselhus. Du har redan betalt för en platta som ska uppfylla kraven även för att sätta klinkers som är större än "standard". Om entreprenören inte gjort ett tillräckligt noggrannt jobb vid gjutningen så är det inte ditt problem. Jag tycker du kan be din entreprenör ringa Trivselhus så får de förklara om han krånglar.

tobs skrev:
På frågan om extrakostnaden för att lägga de stora plattorna (totalt 84 timmar extra på 25kvm golv och 32 kvm vägg) säger dem att plattorna är så hårda (granitkeramik) och svåra att skära, samt då de suger så dåligt att man måste dubbellimma dem. Leverantören av klinkern (som jag känner sen många år) säger dock att den suger mindre än vanligt kakel men fäster lätt utan att dubbellimmas bara man har bra/rätt fix.
I avtalet med Trivselhus står det inget om att plattorna måste vara av ett lättsågat material.
Här är det väl lite mer knepigt i och med den luddiga formuleringen om att extrakostnader får faktureras om plattorna är större än standard som finns i kontraktet. Jag gisssar att du har svårt att komma i från dessa extrakostnader, men jag skulle kräva att entreprenören i alla fall redovisade rimliga argument som motiverar den stora extrakostnaden. Kolla med fler än din bekanta som levererat klinkern vad merjobbet borde bestå av både i tid och material och jämför med vad din entreprenör säger.
 
Vi är överens nu i alla fall.
Det blev billigare även om de fortfarande får extra betalt för merjobb med plattorna. De står dock för all flytspackling efter att Trivselhus påminde dem om underlagskraven (vilket jag tycker är helt rätt, även om de fortfarande hävdar att det kommer vara mer jobb att spackla för våra större plattor).
Case closed (hoppas jag)...
 
Har du möjlighet så försök att hålla reda på vilka tider plattsättarna är där. Extrakostnaden låter inte skälig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.