Vi är förstagångs husägare och har dålig koll på "rimlig" elförbrukning.
Det följer sig med en del diskussioner kring hur vi ska tänka, nu när elpriserna skjuter i höjden.

Huset är på ca 125 kvm i sydöstra sverige, ingen källare förrutom ett litet utrymme där pannan står (även lite plats för förvaring).

Halva huset har övervåning, vardagsrummet öppet i nock.
Spottar i tak, i hela huset, men vi är noga med att släcka dessa om vi inte befinner oss i rummet.

Luft/vatten värmepump. En NIBE evp 270 som har några år på nacken.
Vattenburen värme.
Hela huset totalrenoverades för ca 15 år sedan (inklusive tak och fönster).
Golvvärme i badrum, men vi har ingen aning om den är vattenburen eller går på el. Den är påslagen iallafall.
Vitvarorna har minst 5-10 år på nacken, men kommer att bytas ut nu i dagarna när köket renoveras. Vet inte om nytt drar mer eller mindre..?

Vi tänker idag inte jättemycket på när vi tvättar eller kör diskmaskinen, utan vi kör det vid behov.
Däremot tänker vi mycket på vattenförbrukningen (främst varmvatten) vid t ex dusch.

Vi är två i hushållet, inga barn.

Edit: Huset är byggt 1929. Hade tidigare trossbotten men detta åtgärdades vid renoveringen.

Såhär ser förbrukningen ut enligt kraftringen.
Är den rimlig? För hög? Låg?

Kurvdiagram som visar husägares dagliga elförbrukning över en månad med ökningstrend, och summerad förbrukning på 1579 kWh.
 
Redigerat:
Hmm kan inte svara helt rakt jämfört med andras förbrukning men vår låg på 1463 kwh under samma period, 110m2 boyta, bergvärme från 2006 NIBE, kallkällare på 80m2, huset är från 1890-1909. Vi har äldre vitvaror och Duschar, tvättar och kör diskmaskin rimligt. Vi är 2 vuxna 2 små barn, har ca 23c inne, men huset är grymt välisolerat (y) rätt glad att man tog fast pris per kwh i våras
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Mest relevant är väl att jämföra Förbrukning per utetemperatur. En månads förbrukning i skåne eller årjäng kan ju diffa ganska mycket :)

Men spontant så känns förbrukningen INTE hög iallfall
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hmm kan inte svara helt rakt jämfört med andras förbrukning men vår låg på 1463 kwh under samma period, 110m2 boyta, bergvärme från 2006 NIBE, kallkällare på 80m2, huset är från 1890-1909. Vi har äldre vitvaror och Duschar, tvättar och kör diskmaskin rimligt. Vi är 2 vuxna 2 små barn, har ca 23c inne, men huset är grymt välisolerat (y) rätt glad att man tog fast pris per kwh i våras
Ja vi bor i Älvkarleby, så man ser tydligt när kylan kommer på elförbrukningen :crysmile:
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Mest relevant är väl att jämföra Förbrukning per utetemperatur. En månads förbrukning i skåne eller årjäng kan ju diffa ganska mycket :)

Men spontant så känns förbrukningen INTE hög iallfall
Absolut är det så, att det skiljer sig och kan vara svårt att jämföra norr med söder.

Vi har haft upp till -15 grader senaste 2 veckorna ungefär och man ser ju även på förbrukningen att den går upp till 75 kwh vissa dagar i december. Jag gissar på att detta är pga kylan.
 
Bor i sydskåne.

165kvm hus + 100kvm källare, jordvärme med en 14år gammal IVT-panna. Kör laddhybrid.
1439kWh under november månad, stämmer bra mot de senaste två åren här.
 
  • Gilla
Enial
  • Laddar…
Låter inte helt orimligt, speciellt om huset inte är så välisolerat. Är det bara huset, eller finns det garage/verkstad etc också?
 
S Strontus skrev:
Låter inte helt orimligt, speciellt om huset inte är så välisolerat. Är det bara huset, eller finns det garage/verkstad etc också?
Nej, inget garage eller verkstad.
Finns lite hus som används som förråd på tomten, men till dessa är ingen el dragen.
Vi har en LED ljusslinga runt altanen, och solcellslampor till fasad/trädgårdsbelysning.

Huset är inte jättebra isolerat i min mening. Det drar från diverse springor och vrår.
Tyvärr svårt för en oerfaren att bedöma dock. Jag har ingenting att jämföra med och kan inte mycket byggnadstekniskt.
Framförallt dubbeldörrarna till den oisolerade "punschverandan" är en stor bov i dramat. Har försökt med tätlister, men då går dörrarna inte att stänga.
 
Helt rimligt, hamnar ni på 14000-15000 kWh/år ser det ut som, slarvig uppskattning.
 
Led-belysning drar så lite så den kan du bortse ifrån. Men otäta ytterdörrar kan stjäla mycket värme, kanske kan hitta tunna tätlister? Se även över lister i fönsterna.
 
E Enial skrev:
Nej, inget garage eller verkstad.
Finns lite hus som används som förråd på tomten, men till dessa är ingen el dragen.
Vi har en LED ljusslinga runt altanen, och solcellslampor till fasad/trädgårdsbelysning.

Huset är inte jättebra isolerat i min mening. Det drar från diverse springor och vrår.
Tyvärr svårt för en oerfaren att bedöma dock. Jag har ingenting att jämföra med och kan inte mycket byggnadstekniskt.
Framförallt dubbeldörrarna till den oisolerade "punschverandan" är en stor bov i dramat. Har försökt med tätlister, men då går dörrarna inte att stänga.
Skippa gummilisterna du köper i bygghandeln och sätt lindrev. Finns i olika tjocklekar, 2-3mm borde du kunna använda kanske. Hade en balkongdörr vi tätade och där drevet var lite för tjockt så jag fick ställa mig utanför och trycka igen dörren och sen klättra in genom ett fönster. Nu i efterhand har linet tryckts ihop såpass att dörren går att stänga normalt igen.


Vad gäller förbrukningen är det väl inte något som sticker ut så värst.
I jämförelse har vi 270 kvadrat timmerhus från 1850-talet, ingen extra isolering, jordvärme med tio år gammal pump och drag i dörrar och fönster, två vuxna och tre barn. Bara varit hemma under november.
1700kWh under samma period som du.
 
  • Gilla
Enial
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Led-belysning drar så lite så den kan du bortse ifrån. Men otäta ytterdörrar kan stjäla mycket värme, kanske kan hitta tunna tätlister? Se även över lister i fönsterna.
Ytterdörren har jag redan planerat att vi ska försöka få bytt inom ett års tid. Vi är dock lite sugna på att i samma veva flytta den och bygga ut huset med ett par kvm hall, då man idag kliver rakt in i köket via ytterdörren och utrymme finns knappt för att ens hänga upp 2 jackor.
Jag har precis tätat den med nya lister, men ett svagt drag känns ändå av tyvärr.

Fönstren känns täta, inget drag känns därifrån.

Vi brukar elda lite i den öppna spisen, men någon vidare värme avger den ju inte förrän murstocken blir riktigt varm och det kräver ju ett par timmars eldning för att uppnå det. Knappt värt det, så det är mest för mysfaktorn den får brinna :)
Kakelugnen i sovrummet är jag bannad ifrån att elda i, då det blir för varmt i sovrummet.
Järnspisen i köket måste jag lägga på ny lera ovanpå ugnen innan jag vågar elda, annars tror jag den hade kunnat vara ett bra alternativ till uppvärmning när det är riktigt kallt.
 
Öppen spis har en verkningsgrad på 10-15% så det är inte någon direkt uppvärmning alls att tala om. Du drar ut ganska mycket luft vid eldning som värmepumpen sen får försöka ersätta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Öppen spis har en verkningsgrad på 10-15% så det är inte någon direkt uppvärmning alls att tala om. Du drar ut ganska mycket luft vid eldning som värmepumpen sen får försöka ersätta.
Och om som ts skriver "Det drar från diverse springor och vrår." så lär det inte bli bättre med en öppen eldstad.
 
tensiden tensiden skrev:
Öppen spis har en verkningsgrad på 10-15% så det är inte någon direkt uppvärmning alls att tala om. Du drar ut ganska mycket luft vid eldning som värmepumpen sen får försöka ersätta.
Som sagt, den eldas inte ofta och enbart för mysfaktor :)
Jag ser mer på andra möjligheter såsom järnspisen i köket om extra värme behöver tillföras.
Kör helst pannan utan att elpatronen ska stötta med tanke på elpriserna just nu (den är idag medvetet helt blockerad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.