Hej!

Bor med sambo i ett smålandsvillan Västervik byggt 2005 med 91 m2 där nere och övervåning byggd 2006 av samma byggare som reste huset. Har en nibe fighter 210p frånluftsvärmepump för uppvärmning. Garage finns men har ingen uppvärmning dit.

Jag tycker att vi har märkligt hög elförbrukning jämfört med några av våra grannar som har flera barn och som duschar mycket mer och kör mycket mer tvätt, de har dessutom varmare inomhus än vad vi har, vi ligger på ca 20 grader på nedervåningen och ca 17-18 på övervåningen (har vridit ner elementen något men det drar även något mer här uppe, mest från kattvindsdörrarna, eluttagen och fresh-ventilerna. Ingen golvvärme någonstans. Ingen handdukstork eller annat...

Har gått igenom rum för rum och kan inte identifiera några skumma elbovar, så jag gissar att det är uppvärmningen som drar iväg...

Kollade senaste elräkningen och har en beräknad årsförbrukning på 12222 kWh

Vi har induktionshäll och mikro, använder ugnen sällan och har en braskamin som vi eldar i när det är som kallast.

Vi tycker att vi sparar och hushåller med både värme och hushållsel...

Tankar, åsikter? Gärna från er med smålandsvillor och inredda övervåningar.

/S
 
Tycker inte 12000 kWh är speciellt mkt, i den siffran ingår väl även hushållselen? Även om hushållsel inte är medräknat blir det ca 80 kWh/m2 för uppvärmning (155 m2?) vilket är betydligt bättre än de krav som fanns då. Har för mig att dessa var 110 kWh/m2 för södra Sverige. Min granne har ett Västervik från -06 och han ligger på 14000 kwh/år. Han har en Nibe Fighter 310p.
 
Nej, är väl inget att säga om även om hustillverkaren och pumpleverantören säkert lovar bättre..
 
Med det kylskåpet/elpannan är det väl inte konstigt. 500w på kompressorn, räcker det för +7 om ni inte använder varmvatten? Allt i övrigt har ni elvärme tippar jag på.
 
Har du sett grannarnas elräkning eller har dom bara berättat om hur mycket el dom gör av med?
 
Enk Projektet skrev:
Har du sett grannarnas elräkning eller har dom bara berättat om hur mycket el dom gör av med?
Hej!

Nej har inte sett några papper... dock har jag misstänkt att det är något "skumt" med just övervåningen i vårat hus.

Ett exempel är en klädkammare vi har där uppe, där har snickarna dragit ett ventilationsrör till värmepumpen som suger in luften och skickar den till pumpen för återvinning. Denna klädkammare ligger mot kattvinden, är ca 4 m2 stor och har en inspektionslucka mot kattvind som det drar en del kring, och ingen annan uppvärmning. Igår natt mätte jag en temperatur på +13C i detta utrymme. I övrigt på övervåningen är det ca 18-19C Är det inte lite dumt att så pass kall inomhusluft sugs in och skickas till värmepumpen?

Kattvindeni sig är oisolerad men resten av övervåningen är sprutad med lösull, rejält tilltaget.

Kanske bara jag som är paranoid. Men en räkning på nästan 5000 spänn januari förra året fick mig att misstänka ett elelement utomhus påslaget eller liknande... :/

/S
 
Gör du av med + 5000 kWh i Januari och ända ligger på bara12000 kWh/år? Måste var för mer än en måndad. Vi bor i Sundsvall och har mindre än 70 kWh/m2. Tycker min är lite hög, men har probelm med mitt FTX där en för värmare på 1,8 kW går in när temp är under -5-10 grader. Nu avstängd tillsvidare, får öppna lite andra spjäll. Såg att min Okt/Nov skillde sig för mycket mot tidigare år, så nått konstigt var det. Loggar nu och försöker beräkna lite förbrukare mm

http://e-logger.se/pub?kajutvagen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.