Vi har precis köpt ett hus byggt 1990 på 120 kvadrat. Uppvärmning är pellets, enplan utan källare och möblerad vind.

Säljaren anger en driftskostnad på 36000 kr per år vilket jag tycker låter oerhört mycket. Kostnaden för uppvärmning anges till 16000 kr per år. Nog måste dessa siffror gå att få ner utan alltför stora åtgärder?
 
Kostnaden för pellets borde gå att få ned i ett såpass modernt hus. Kanske har de eldat pellets hela sommaren i gammal kombipanna för att få varmvatten? Blir billigare då med en elberedare till varmvattnet sommartid.
Men vad är resten. Sophämtning 2500, försäkring 4000, sotning 1500, villaägarförening 200, hushållsel 4500 blir ju bar omkring 13000?
 
Vatten 2000 kr. Räknar man in larm och bredband/telefon så blir det 5000 till, men det är väl inte riktigt driftskostnader?
 
Det borde väl stå specificerat? Avloppet kostar en del också, är det kommunalt anslutet kan det vara rätt dyrt beroende på vilken kommun du bor i.

Sedan borde pelletsförbrukningen gå att få ner en hel del. Jag håller just med på och utrönar varför min anläggning drar för mycket. Men jag är en bit på vägen här. Anledningen i mitt fall är en kombination av dålig styrning, dåligt inställd brännare, kombinationspanna och värmeförluster i systemet.
 
De kanske räknar med rimligt underhåll, tex målning av fasad osv?

Sent from my SK17i using Byggahus
 
S
Att uppge en driftkostnad på 36000 per år är lite av en generell summa som brukar användas av banker, då de vill att man ska klara denna driftkostnad för att bevilja ett bolån. Även mäklare brukar kunna använda denna summa för att de kanske inte vet riktigt vart driftkostnaden landar. Eller att säljaren inte har riktig koll på kostnaderna. Lite av en säkerhets summa då de flesta vanliga hus idag inte har en högre driftkostnad och vid en lägre kostnad blir det inte några klagomål från köpare/kunder.

Detta var alla fall de förklaringar jag fått av banker och mäklare när jag och min fru letade hus.
 
Då ska vi se, tack för alla svar!

Såhär är det specificerat:
Uppvärmning 16 000 kr
Försäkring 4000 kr
vatten/avlopp 2000 kr
Hushållsström 13 000 kr
Snö/vägavgift 1000 kr
 
Tillägg: Huset har treglasfönster.
 
Y
Jag läste först bara rubriken, sen efter att jag började knappa in ett inlägg så såg jag sen att detta kommer ju inte vara värdefull information alls..

Bara för skoj skull så kan jag nämna driftskostnaderna för en ensam person i ett 110kvadrat hus ute i bonneland, 1981, 3glas osv.. (egentligen 1½ plan, ovanvåningen får vara kallvind. Sen dubbelgarage.)

avfall: 2616kr
Värme, varmvatten, hushållsel: 6123kr (bergvärme, snittade väl 22grader inne)
vatten: 1355kr (el till pumpen samt frostvakt)
försäkring: 5800kr
tel/internet: 5528kr
elnätet: 6842kr men då har jag två elnät varav den andre är kraftigare till bondgården.

målning av hus ska väl ske sisådär 12år emellan och detta kostade mig sisådär 30-40tusen förra sommaren. Målade dock onödigt mycket pga missförstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.