Vi ska göra en altan hemma och ska anlita en firma som gör jobbet men vi funderar lite på hur lång tid det kan tänkas ta.*Vi har idag en altan i samma storlek men som har gjort*sitt, den ska vi själva ta bort.

Förutsättningarna är som följer. Den ska grävas ur och läggas makadam och markduk, det är ca 15 cm djupt med matjord som skall grävas bort och det kommer få göras för hand eftersom*det inte går*att få in en minigrävare på vår tomt.
Altanen skall byggas "mellan" 3 väggar, det vill säga ena långsidan är mot*husväggen och*en*vägg vid varje kortsida, hoppas ni förstår. Den kommer byggas med tryckt virke och skruvas såklart. Det skall även byggas ett tak som är 3x4 meter, det ska inte glasas in utan enbart stolpar och sen ett enkelt plasttak på. Vi ska själva grundmåla och slutmåla takstommen.*

Har någon koll på hur lång tid detta skulle kunna tänkas ta för en byggfirma att göra? *

Vi har pratat med en firma som ska lämna offert och när vi frågade om hur många dagar de trodde att det skulle ta och de sa 1 vecka med 2 snickare. Då ska tilläggas att de inte ska gräva utan det ska vi göra själva. Vi tycker det låter väldigt mycket att det skulle ta så många dagar att göra jobbet. Vad tycker ni?

Ska ta in offerter från fler firmor men det bra att få fler tankar kring detta.*****
 
Det måste väl finnas någon som har en tanke om detta?
 
Slog upp ett 12kvm plasttak för några veckor sen,bärlina hammarband och 5 takstolar+3 plastskivor på det.

Uppskattar att det tog 8timmar,fast då hade jag redan golvet så det tar väl en dag till för snickarna att regla och skruva.
Sen vet jag inte om ni ska ha plintar för då tar det lite längre tid.
 
Det golvet som är idag ligger på plattor så jag har svårt att tänka mig att det ska behövas plintar.
 
Hej

En egen erfarenhet... Enkelt trädäck direkt på markstensplattor, inget räcke... 21 m2 10 timmars arbete för en person...

En vecka för två man låter lite väl tilltaget tycker jag. Det kanske är rimligt om de river och gräver oxå.

Mvh Wasa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.