Jag ska bygga sommarstuga på tomten brevid syrran och vi har planerat att dra sommarvatten från hennes brunn för att slippa borra eget. Vad är rimligt att betala henne? Hon har föreslagit 16 500 kr. Till saken hör att hon har köpt ut mig ur den fastighet hon nu äger. Ett alternativ hade ju varit att skriva ett servitut på vatten som ju då hade varit knutet till fastigheten, men det vill inte hon då hon vill ha ett avtal som är bundet till mig som ägare och då ökar ju det inte värdet på min fastighet som ju inte har någon "officiell" tillgång till vatten.
 
Betala för något du inte har, säljer syrran står du där utan avtal. Vad händer om pumpen går sönder, vem ska betala? Servitut är ett vikor även om du skulle erlägga en summa för inkoppling. Jag skulle borra egen brunn.
 
Hemmakatten
Våran borrade brunn (90m) kostade 30´, till det kommer pumppaket med hydropress ca 10´. Gräva ner rör hade du ju fått göra i vilket fall, men nu mkt kortare. Jag skulle också borra egen brunn. En värdestegring får du då ocksåpå din fastighet.
 
Eller gräv en brunn istället, om markförhållandena tillåter det. Du kan säkert komma undan under 15 000 inklusive pumpautomat om du har kontakt med någon vettigt grävare. Enbart min brunn i sig kostade 9 000, och då fick det sprängas ner en meter i berget också, totalt blev den 4,5 meter djup ungefär. Att borra för bara sommarvatten till en stuga känns lite overkill.

Vad exakt är det din syster vill ha betalt för, själva vattnet? Låter lite konstigt.
 
16 500 kr är det ett engångsbelopp där du som ägare får förbruka hur mycket vatten som helst? Är det en borrad brunn med tillrinning som räcker för er båda. Om du besöker stugan på vintern går det att hämta vatten eller står du utan då? Driftkostnad och underhåll, vem ska stå för det? Har ni alltid varit vänner och kommer ni alltid att vara det?

Med egen brunn slipper du dessa frågor och kan ha vatten året om, du kan vattna dina gräsmattor och fylla din pol utan att riskera att syrran blir utan vatten..
 
Grejen är ju att i den summan hon köpt ur mig ur den fastighet hon nu äger ingår ju bla värderingen för att fastigheten har brunn. Det känns lite sniket att först betalar hon mig bla för brunnen och sen ska jag ta vatten där, då vill jag ju betala tillbaks lite...........
Nu är vi inne på en lösning att jag betalar en årlig avgift till henne för själva vattnet och att avtalet kan sägas upp när som helst. Bör jag då vara med och betala för ev underhåll av brunnen? Är 900 kr /år lagom att betala för vattnet?
 
Om man är fler än 1 person som ska dela vatten med någon krävs egentligen en vattendom, vilket är komplicerat och att många inte känner till detta. Inte ens byggnadsnämnden i de flesta kommuner. Istället för servitut kan man skapa en gemensamhetsanläggning där man fastställer vad man ska betala per år och vad priset är för att köpa in sig i detta.
Detta ska godkännas av lantmäteriet och skrivas in hos inskrivningsmyndigheten. Då kommer detta att gälla även om du säljer i framtiden.

Om man inte vill krångla till det så tycker jag att 900 kr/ år är en acceptabel avgift. Vi är fem som delar min brunn.De fick betala 18 000 kr i engpngsbelopp (5 år sedan vi borrade)och sedan är driften 200 kr/ fastighet samt om något går sönder får alla dela på detta. Det är sommarvatten, men vintervatten vid pumphuset. Vi har skriviet ett inbördes kontrakt. Men kommunen påstod att vi egentligen mäste ha en vattendom om det ska gälla.
/Mats
 
  • Gilla
Helarv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.