Hej,
Vet att denna fråga varit uppe mång gånger i forumet. Men hur skulle ni lägga parkettgolv i denna planlösning? Framför allt riktningen i vardagsrummet, hallen vill vi lägga i hallens längdriktning.
Ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, matsal, kapp- och duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Som man rekommenderar, längs med ljusriktningen.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
Men det blir en avsevärd bredd på golvet så det leder till att stor rörelsemarginal behövs längs väggarna och därmed tjocka golvsocklar. Du får kolla upp att maxbredden inte överskrids enligt instruktionerna för just det golv du ska lägga. Av de skälen kan man ju vara tvungen att lägga golvet åt andra hållet.
 
Tack för svaret. Rummet är 6,6 x 3,5 meter. Jag har sett att vissa lägger golvet i rummets längdritning för att få det att se större ut. I detta fall innebär ju det att ritkningen hamnar åt olika håll i halla/kö och vardagsrum. I dagsläget ligger det "fel" utifrån ljusriktningen. Därav min osäkerhet.
 
BirgitS
Jag vet inte vad som gäller just ditt golv men det parkettgolv vi la in skulle ha en rörelsemån på 1,5 mm/m bredd och med bredden 6,6 m blir det 10 mm vilket ofta är den minimala rörelsemånen.

När det gäller att se större ut så är det väl just att det ser större ut i den riktning som brädorna ligger men då också smalare i andra riktningen. Du har ju ett väldigt långsmalt rum så frågan är om det inte är bättre att "förstora" bredden i stället för längden.f

Men om du gillar nuvarande golvriktning och inte stör dig på att skarvarna syns lite mer så kan du ju fortsätta med den. Det finns för- och nackdelar med alla riktningar.
 
Det lutar åt att jag lägger det i ljusriktningen. Vill gärna ha allt golv i samma riktning på denna våning och som du skriver så vill jag ju få det att se större ut på bredden. Tack för bra input!
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.