Undrar vilka synpunkter som finns angående riktning på parkett på ett L-format hus.
Vill man ha parketten tvärs eller längs när man kommer upp från trappan? Ljusinsläpp från balkong (mot söder), eventuellt parketten tvärs mot ljusinsläppet. Har tänkt att riktningen på parketten skall vara lika på hela ovanvåningen. Vilka för/nackdelar finns det för de olika läggningssätten?
 
  • Ritning av L-format husplan med markerade riktningar för parkettgolv relaterat till ljusinsläpp och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammantaget alla faktorer så hade jag lagt det tvärs.
 
Personligen har jag börjat tänka att ett golv som imiterar ett trägolv alltid ska läggas vridet så att det ligger vinkelrät mot det som är golvåsarnas riktning.
 
J Jerfed skrev:
Personligen har jag börjat tänka att ett golv som imiterar ett trägolv alltid ska läggas vridet så att det ligger vinkelrät mot det som är golvåsarnas riktning.
Att lägga tvärs golvåsarnas riktning fungerar inte då jag har olika riktningar på golvåsarna :)
 
Jo, om man gör som du inte vill, lägger i två riktningar. ;)

I en riktning hade jag gjort som redan föreslagits.
 
Ritade in golvåsarna riktning lite snabbt och slarvigt så ser du vad jag menar :) Och byta riktning mitt i ett rum känns inte som ett alternativ.
 
  • Ritning av en våningsplan med markerade golvåsar i grönt som visar riktning, inklusive rum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det köper jag (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.