Hej!

Jag ska strax lägga om golvet i hall och kök i min bostadsrätt och jag har en liten frågeställning. Vilken riktning tror ni passar bäst i hall och kök? I dagsläget är vardagsrummets parkett som inte kommer bytas ut riktat med ljuset från fönstret så vänster till höger. :)

Ritning av en lägenhet med kök, hall, dusch och vardagsrum. Enkel planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samma träslag och samma riktning i alla rum tycker jag är snyggast. Rikningen brukar väljas efter den huvudsakliga rikningen som ljuset faller i och så har dom gjort i vardagsrummet.
 
T TommyC skrev:
Samma träslag och samma riktning i alla rum tycker jag är snyggast. Rikningen brukar väljas efter den huvudsakliga rikningen som ljuset faller i och så har dom gjort i vardagsrummet.
Du tror inte det blir "stirrigt" för ögonen i den ganska trånga hallen med så korta stumpar en bra bit?
 
BirgitS
E Emil1231 skrev:
Du tror inte det blir "stirrigt" för ögonen i den ganska trånga hallen med så korta stumpar en bra bit?
Vad säger golvtillverkaren i sina läggningsinstruktioner?
Många golv kan inte läggas på alltför korta avstånd eftersom brädorna inte får vara hur korta som helst och skarvarna ska vara förskjutna med ett visst min-avstånd.

Det bästa är väl att lägga klinkers i delen vid ytterdörren.
 
Det är kanske en smaksak men jag tycker att det är fult och ser ut som ej genomtänkt när golv är lagda i olika riktningar i angränsande rum. Korta golvbrädor i en smal hall ser jag inget problem med. Gå på några villavisningar så kan du nog se prov på diverse olika golvläggningar och få en bättre grundad uppfattning. Alla bryr sig inte om sådant medan vissa har starka åsikter om det.

I vårt hus är endast golvet i vardagsrummet lagt i "rätt" riktning d v s den huvudsakliga ljusriktningen. I tre sovrum är golven lagda 90 grader mot golvet i vardagsrummet. Det hela räddas lite av att det är kvadratiskt klinker i hallen som förbinder de olika rummen samt i köket.

Tyvärr har dom lagt klinkergolvet på underlag som inte är stabilt nog för klinkers, plattor lossnar. Tanken är att byta från klinker i hall och kök till ekparkett. Dess riktning kommer att följa riktningen i vardagsrummet så då blir det fel där hallen möter de tre sovrummen. Ett av sovrummen har ett trist laminatgolv som ändå behöver bytas. Två av sovrummen har någon okänd typ av nåtat trägolv som hade passat bättre i en båt. Det blir att byta dessa golv också.

När man lägger trägolv i kök så kan det vara en bra idé att lacka golvet när det är lagt för att slippa få ner fukt i springorna. Jag såg i vår BRF exempel på trägolv i kök där det relativt porösa furulagret under ekbitarna mot ytan hade svällt av fukt. Det såg ganska illa ut. Det kanske hade gått att rädda med slipning men det har jag ingen erfarenhet av. Kanske behövde det golvet bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.