Hej!
Vilken riktning skulle ni lägga golvet på nedervåningen ?
På övervåningen är golvet redan lagt horisontellt enligt bild nedan. Pga, golvvärmen för att golvet inte ska hamna i skarvarna.
Ritning för golvvärmeinstallation, vissa delar svartmarkerade, teknisk dokumentation, QR-kod, färgkodade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nedervåningen är det lagt 30x60 klinkers i badrummet vertikalt. Så jag tänker mig att det blir lika med klinkers i hallen också.
Men hur hade ni gjort med trägolvet i vardagsrum och kök ? Horisontellt precis som på övervåningen eller vertikalt som snickarna förslog mot fönstren.
Min enda hake med det är att det inte blir enhetligt med hur det är lagt på övervåningen.
Teknisk ritning, elinstallation, lägenhetsplan, markeringar, strömflöde, väggar, rum, mått, symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
som de röda pilarna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alltid vinkelrätt mot befintliga golvbrädor/plankor/undergolv. Annars spricker det.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Alltid vinkelrätt mot befintliga golvbrädor/plankor/undergolv. Annars spricker det.
Vet inte om jag hänger med nu ? På nedervåningen är det ju betong just nu.
Det var på övervåningen det var spårade skivor för golvvärmen och där det vinkelrätt.
 
Aha ok. Ja då har det ingen betydelse mer än rent estetiskt. Missförstod, sorry.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Aha ok. Ja då har det ingen betydelse mer än rent estetiskt. Missförstod, sorry.
Nej, precis. Lugnt.

Frågan är om man ska lägga horisontellt nedervåningen precis som på övervåningen. Eller lägga vinkelrätt mot fönstren.
 
BirgitS
Vinkelrätt mot fönstren eftersom ljus längs efter brädorna får skarvarna att synas mindre och det är den huvudsakliga gångriktningen i flera rum. Men ingen kommer att tänka på att golvet går åt olika håll på de två våningsplanen.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vinkelrätt mot fönstren eftersom ljus längs efter brädorna får skarvarna att synas mindre och det är den huvudsakliga gångriktningen i flera rum. Men ingen kommer att tänka på att golvet går åt olika håll på de två våningsplanen.
Tack, för svar. Jag kanske övertänker att man ska ha samma riktning på alla golv. Men man kanske inte tänker på det när det är olika våningsplan...
 
BirgitS
En del människor kommer inte att kunna svara på frågan om de har vänt sig 90 eller 180 grader i trappan när de kommer upp, dvs. de kommer inte ens att kunna veta om golvet ligger i samma riktning. Dessutom kommer de allra flesta inte ens att komma ihåg i vilken riktning golvet ligger eftersom det inte är något som de flesta lägger på minnet.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.