Golvbjälkar med cc400 ovanpå detta så har jag skruvlimmad 22mm golvspån.
Tänkte lägga golvvärmen i glespanel (22x70) ovanpå golvspånen.
Frågan är om det i mitt fall spelar någon roll hur jag sedan lägger övergolvet (14 mm parkett)?
Enligt LK så om man har slingor i spårad golvspån så skall övergolvet ligga längs med slingornas riktning. Använder man sig däremot av glespanel på golvbjälkar så skall övergolvet ligga tvärs glespanelen/golvslingorna.

Hur har ni gjort som har lagt på detta sätt som är en variant av båda..?
 
tvärs över glespanelen eftersom det är det läggningssättet du gör golvspånet är ovidkommande
 
T Torkad gubbe skrev:
tvärs över glespanelen eftersom det är det läggningssättet du gör golvspånet är ovidkommande
Och vad är egentligen anledningen till att man ska lägga dem tvärs glespanelen? Svikt, de kan dela sig eller något annat?
 
Skruva gips innan parketten.
 
R RoBo skrev:
Skruva gips innan parketten.
Och gipsen skulle jämna ut eventuellt ojämnheter i glespanelen. Har svårt att tänka mig att den tillför något annat, eller?
 
Värmefördelar och blir stadigt. Du kan sedan lägga golvet vilken väg du vill utan problem. Bara ett tips.
 
lägger du ett klickgolv längs med glespanel kommer skarven hamna mellan glesen och risken är då stor att klicken knäcks av att man går eller ställer något på denna skarv.
 
Tänk på att ju mer material mellan värmefördelningsplåten och golvytan ju sämre verkningsgrad och lägre max temp i rummet.

OT men jag har lagt parkett på glespanel och det blir inte riktigt bra. Är det för att få en billig lösning så får det vara bra nog men det känns att det är en billig lösning (billigt material men arbetskrävande). Sen är det faktiskt inte speciellt billigt med denna typ av fog om man jämför likvärdiga alternativ.
 
Redigerat:
T Torkad gubbe skrev:
lägger du ett klickgolv längs med glespanel kommer skarven hamna mellan glesen och risken är då stor att klicken knäcks av att man går eller ställer något på denna skarv.
Får nog ändå bli att jag lägger någon typ av skiva innan parketten. Måste dock kontrollera om jag får plats med golvgips (bygger eventuellt för mycket). Får se vad det finns för alternativ.
 
Tvärs glesen alt spårad spånskiva.
 
Om du nu skall öka på tjockleken av undergolvet, varför inte gå på självbärande golv direkt?
Mycket bättre lösning än flytande parkett.
 
tttomten TomasJor skrev:
Tvärs glesen alt spårad spånskiva.
Har redan skruvlimmad
M Mikasw skrev:
Om du nu skall öka på tjockleken av undergolvet, varför inte gå på självbärande golv direkt?
Mycket bättre lösning än flytande parkett.
Kan vara en väg att gå, får kolla upp det. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.