Jag håller på att isolera min vind i ett parhus utanför Stockholm.

Jag har lagt 120 mm isolering innanför en luftspalt närmast taksponten.

Jag har sedan lagt en fuktspärr och har tänkt att isolera med ytterligare 95 mm innanför. Min fråga är om fuktspärren kommer att hamna för långt in i isoleringen.

Vad jag förstår finns det en tumregel som säger att fuktspärren inte skall ligga längre in i isoleringen än 1/3, i mitt fall skulle det innebära att den inte får vara lägre in än 70 mm (kommer att ligga på 95mm).

Är detta en fråga om hur tjock isoleringen är utanför fukspärren? Måste jag ta bort plasten och lägga nytt för att undvika kondens?

 
Jag har pratat med Isover om detta.

Ytterligare information för bedömning av risk är hur fuktexponerat det färdiga rummet kommer att vara t.ex. om man skall använda utrymmet som sovrum/kontor eller om det kommer att finnas badrum/dushrum. I mitt fall kommer det att bli ett kontor/allrum.

Innertakets täthet är också en parameter att ta hänsyn till. Skall taket beklädas med panel eller gips? Har man gips med täta fogar och kanske fiberväv minskar risken för att ånga tränger igenom in i isoleringen. I mitt fall kommer jag att ha det senare.

Till sist är naturligtvis ventilationen viktig. Har man bra ventilation minskar det också risken.

Det råd jag fick var att jag inte behöver göra om den konstruktion jag har gjort. Även om tumregeln är 1/3 ligger kondenspunkten normalt längre in i isoleringen. Hade jag gjort tvärt om dvs. 95/120 hade det varit en annan femma... *puh*
 
Det viktiga är, som du skriver, ventilationen. Du ska ha undertryck i bostaden. Har du två våningar ska du ha undertryck på båda våningarna. Det är mycket vanligt att det är undertryck på bottenvåningen och övertryck på övervåningen. Då kommer det att pysa ut i otätheter och risken för kondens i konstruktionen ökar.

Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.