Har problem med att rökgasen sticker iväg uppåt 400 grader..

Eldar med ved i en gammal Atmos panna som har 15 år på nacken nu..
Sitter en tryckande fläkt och en dragregulator som går ner när den kommit upp i temp, är väl samma sak på nyare atmos med sugande fläkt?

Problemet är när jag tänder brasan och innan den kommit upp i temp så står ju luckan fullt öppen och det brinner utav bara f*n till den kommit uppåt 80-85 grader i panntemp och dragluckan har gått ner till att vara 1-2 cm öppen, då ligger den mellan 220-300 grader i rökgastemp när det brinner bra..

Skruvar jag ner luckan lite så brinner den som vanligt som ett ånglok till den kommit upp i temp och då stryper den elden så att det bara pyr och puffar..

300-400 grader känns lite läskigt med en stålpipa som jag antar att det är riktigt bra drag i.. det är så det dånar i skorstenen...


Någon som har en aning om vad man kan göra åt saken?
Att pannan är 15 år gammal och förmodligen inte är den effektivaste kan jag väl leva med om man bara fick ner rökgaserna en aning...


Tacksam för hjälp...
ps.. gissa kan jag göra själv.
 
Utan att gissa kan man säga att du har för stor förstärkning i reglersystemet. Fäst kedjan eller hur det nu ser ut närmare närmare dragregulatorn så kommer det att skilja mindre mellan kall och varm panna.
 
Matss skrev:
Utan att gissa kan man säga att du har för stor förstärkning i reglersystemet. Fäst kedjan eller hur det nu ser ut närmare närmare dragregulatorn så kommer det att skilja mindre mellan kall och varm panna.
Flytta ner ett par länkar på kedjan så att den stänger tidigare?
Borde inte det resultera i att den går ner och stryper tidigare så den stryper elden och det pyr?
 
Googlade lite på regulatorn "Honeywell FR124"..

kalibrera eldningsregulatorn;
1. pannan ska värmas upp när tilluftsklaffen har
öppnats manuellt.
2. ställ in eldningsregulatorns inställningsknapp på
"60"
3. när vattentemperaturen har nått 60 °C och är stabil,ska kedjans längd anpassas så att dörren står öppen med 2 mm.
 
Kortare arm ger mindre skillnad mellan kall och varm panna... Resten tänker du ut själv.
 
Testa att sätta dit någon form av rökgas broms i konvektins delen av pannan. Jag vet inte om det är tuber eller någon annan typ men fundera ut något.
 
aprilia-tobbe skrev:
Testa att sätta dit någon form av rökgas broms i konvektins delen av pannan. Jag vet inte om det är tuber eller någon annan typ men fundera ut något.
Har varit hos Atmos i Torsås och fått 3 såna där veckade plåtar att hänga dit, liknande den som sitter under keramiken där nere.. fast problemet är väl att det inte finns något att hänga dom i .. Och att svetsa fast dom är väl ingen bra lösning, med tanke på att det blir problem med att sota ur..
 
Har du provat eldat med riktigt grov ved? Mindre risk för övertändning med hög rgt som följd.
 
Ja det är bättre med grov ved..

Kör alltid med en mindre startbrasa innan jag labbar pannan full.. då blir det mycket bättre..

Testade faktiskt att elda enligt manualen häromdagen.. dvs lite papper i botten och lite mindre ved och sen ett par riktiga vedklabbar överst, tänder på pappret och ser att det tar sig, stänger spjället och startar fläkten.. resultatet blev att hela brasan övertänder och brinner så det visslar i hela pannrummet och glödande bitar blåser ur skorstenen och en rökgastemp på 425 grader vid uppstart..

Ska montera en Tigex 50 i rökluckan och se vad som händer..
 
När jag läser detta börja jag undra om det inte kan vara så att direkt spjället inte sluter helt tätt så att gaser går ut direkt den vägen med resultat att pannan blir lite som en över förbrännings panna. Jag tycker att det låter helt otroligt att få 400grader i en inte helt omodern panna .Kompisen har en 10 år gammal atmos med tryckfläkt förvisso 70kw men han är nöjd och tycker inte att den har dålig verkningsgrad.Visst du kan ha ett jäv.. drag men jag tycker att då skulle övertändningen gå att häva genom att stänga dels dragregulatorn mer och strypa primär luften.

Bet plåtarna från atmos kan du inte ställa dom på botten av konvektions delen löst bara för att prova. hör av dig om Tigex en hjälper.
 
aprilia-tobbe skrev:
När jag läser detta börja jag undra om det inte kan vara så att direkt spjället inte sluter helt tätt så att gaser går ut direkt den vägen med resultat att pannan blir lite som en över förbrännings panna. Jag tycker att det låter helt otroligt att få 400grader i en inte helt omodern panna .Kompisen har en 10 år gammal atmos med tryckfläkt förvisso 70kw men han är nöjd och tycker inte att den har dålig verkningsgrad.Visst du kan ha ett jäv.. drag men jag tycker att då skulle övertändningen gå att häva genom att stänga dels dragregulatorn mer och strypa primär luften.

Bet plåtarna från atmos kan du inte ställa dom på botten av konvektions delen löst bara för att prova. hör av dig om Tigex en hjälper.

Den tanken har slagit mig också.. jag satte en stark ficklampa i vedmagasinet och kikade bakom vid spjället för att se om den glipade men den verkade sluta tätt.. kunde inte se någon ljus ifrån lampan ialf..
Och problemet är ju just vid uppstart av kall panna, då dragluckan är helt öppen och fläkten går på full patte och den börjar ju inte gå ner förren pannan kommit upp i ungefär 80 grader, och det ta ju ca 20-30 min innan den kommit upp i temp.

Kanske är så att Honeywell-prylen är sliten och behvs bytas? den lär ju suttit sen pannan var ny..

tände nyss pannan.. så imorrn ska jag se om jag kan stoppa i plåtarna vid nästa eldning..
 
Du kan borra i en lång skruv på drag lyckan fäst den med två muttrar så att luckan inte stänger helt när pannan värm. Ställ sedan honywell drag regulatorn så att den stänger tidigare men att då ikväver den inte pannan helt när den brinner vid full drift. Borde kunna ge mindre effekt i starten så att pannan inte övertänder från början.
Sedan kan du labba lite med längden på skruven så att pannan brinner lagom vid full drift. Alt så kan du köra pannan utan ragreulator från start och bara ha lyckan lite öppen med hjälp av skruven. Bra för att se om det blir någon skilnad om panna får starta långsamt.

Testa med en cigg tändare eller dyligt om det drar luft igenom direkt spjället. Drar det igenom så kommer lågan att dra sig mot läckaget. Borde funka om du täpper luftintaget och inte har fläkten på.

Jag kan tillägga att på min panna så är dragregulatorn inte öppen mer än kanske 1-2 cm när pannan står i 85 grader.och den börjar nog stänga tidigare än 80 gr.
 
Redigerat:
Vad anser atmos att pannan ska lämna för temp på röken vid full effekt?
 
Har monterat en Tigex nu.. Och skillnaden är enorm..

Skenande drag och rökgaser verkar borta, var uppe och nosade på 300 grader vid uppstart, men var nere på ca 260 efter ca 30 mins eldande och det blåser inte direkt ute nu, ändå jobbar den rätt bra.
Den står inställd enligt manulen på ca 20pa nu.. kanske ska öka den till 25 med tanke på att det knappt blåser nu.

Filmade en snutt med mobilen, lite mörkt men man ser lite ialf.
http://www.youtube.com/watch?v=PzSrj0C79p0

Edit:
Efter en timmes eldande har rökgaserna sjunkit till 240 och dragluckan har lugnat ner sig ordentligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.