Huset är från 59 och har golvvärme från original. Följer ju inte riktigt dagens standard utan är ganska grova stålrör(?) men funkar ok förutom lite svårt att få rejäl värme i rummet längst ner till vänster pga det ligger sist på en gemensam lång matning. Men det var ju oljeeldade så man har nog haft hög temp och strypt returen på de rummen som ligger tidigare på den slingan. All justering görs nämligen på retursidan innan allt går in i någon ventillåda på retursidan. De vreden är sedan några år bytta till moderna varianter.

  • Men det är en minimal läcka vid ett av vreden och det sitter illa till så jag kommer behöva jobba en del för att komma åt att spänna.

Jag kommer inte ge mig på detta innan våren är så långt kommen att vi inte längre värmer så finns ju tid att planera.

mina frågor.

  • någon som känner igen detta system? Sitter i ett hjärtehus från Skanska

  • finns det någon inbyggd funktion i returlådan mer än att samla ihop allt i ett flöde? På ritningen benämns den som ventillåda

  • Eftersom jag kommer behöva öppna väggen (annars måste jag koppla ur och lyfta ut hela pannan och väggen har varit sågad en gång redan) för att komma åt så funderar jag på att ev riva ut hela returlådan samtidigt och sätta en modern fördelarretur istället. Dumt? Tänker när jag ändå är där.

Orginalritningar

Ritning över golvvärmesystem i hus med ledningar och ventillåda markerade, numrerade efter rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av ett äldre golvvärmesystem med angivna mått och flödeslinjer för matning och returer, märkt med detaljerade längdangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ventillåda ovanför returventilerna. Den grova matningen leder tillbaks till pannan
Gamla uppmärkta stålrör och returventiler samt en ventillåda, del av ett äldre golvvärmesystem i ett hus från 1959.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillopp ut i huset. Enda matningen som finns så den fördelar sig nere i golvet i olika slingorna. Några slingor fördelar sig senare som ni ser på ritningen
Gamla grova stålrör och moderna returventiler i ett värmesystem, med markerad väg för vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet som ligger var en meter bakom ovan bild. Det grövsta röret är matningen och sen returer
Gammal golvvärmeinstallation med synliga grova stålrör och moderna grå plastledningar som löper genom betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fördelningen, är det kopplat så att varje slinga ut syns ovan golv eller allt kopplat i golvet, så bara matningen syns
 
J jonaserik skrev:
Fördelningen, är det kopplat så att varje slinga ut syns ovan golv eller allt kopplat i golvet, så bara matningen syns
bara matningen syns. Blev en rätt mörk bild men där är en gängkoppling innan det går ner i golvet. Förstår inte riktigt varför de har gjort fördelningen ingjuten i golvet..
 
Eller förresten. Men du rören in i ventillåda? De kommer upp separat genom golvet. På retursidan alltså
 
Ja du det kan man fråga sig. men riktiga rör är det och tål värme. För att kanske få ordning på det, så måste du nog hugga upp allt :( och frilägga alla rör så det syns vad som är fram och retur. Säkert är det gängat där med och då går det att koppla på med koppar upp, gängor och muffar är säker med lin och linolja. Och att få isär utan vrida sönder något som inte ska vridas blir svårt. Det blir varma nyckeln ( svets eller gasol ) och bränna på så lin och olja rycker. Då går det lätt att vrida loss delarna.
 
Tror du missförstod mig. Det är ventillådan jag funderar på att byta och den är ovan golv. Min bedömning är att den går att få loss relativt enkelt. Frågan är om man bör göra det eller ta det den dagen den ev går åt skogen.

jag ska alltså ändå in o bröta i utrymmet för att komma åt och spänna till en av ventilerna. Under lådan skymtar de 2närmsta men det sitter hela vägen in och det är så klart näst längst in det finns ett läckage. så pass att jag behöver fylla upp systemet ca 2 gånger per år

Ventillåda och rörledningar under golv synliga, omgivna av isolering och husets installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK kanske det. Svårt på distans att se i bland och hänga med , har du tankar på att byta en låda och den bara har tillopp och retur och allt annat fördelat i golv. Går det så gör det, det som är viktigt just nu då det läckt, är att det inte har fuktat ingjutningen och gått mot rören, då rostar dom direkt på utsidan och inte ovanligt med läcka på rör och framför allt där en muff är. Det blir att forska hur det ser ut en bit ner på rören.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.