Hej!

Vill bara ha ett riktigt enkelt program utan massa finesser att göra en skiss av grönytorna i trädgården. Kan egentligen göra det i paint eller liknande men jag vill ha en skalenlig att lämna till sprinklerfirman.

Tips?
 
Mitt tips är papper och penna.

Risken är överhängande att du lägger hundrafalt med tid på att installera, lära och behärska ett program.
 
Lite svårt att skicka det via datorn då bara...scanna in det känns lite 80-tal :)
 
fotografera skissen med digitalkameran då... 8)

Nåja, har du inte typ visio installerat? I den ypperliga programvaran finns ju allt möjligt nuförtiden för den som gillar att göra ritningar och schematiska bilder.
 
Vad är Visio?
Finns det i XP?
 
Mja... inte förinstallerat. Visio är ett program från Microsoft. Jag är lite skadad av mitt yrke så jag tar för givet att Visio alltid är installerat på de datorer jag använder (jobbar som datakonsult).

http://www.microsoft.com/sverige/products/office/applications/visio/2003/default.asp

Jag skulle inte köpa programmet för att bara göra en tomtskiss.... Kör med Paint eller ladda ner Paint Shop Pro (testversion gratis):
http://www.download.com/Paint-Shop-Pro/3000-2192_4-10322210.html

Jag hävdar ändå att du kommer lägga ner alltför mycket tid på att rita något i ett program.

När sedan mottagaren skriver ut skissen kan du ge dej fanken på att de inte vet hur man får ut den i din skala...så blir det fel ändå när de lägger linjalen på pappret.

 
Det finns en upphottad paint variant som heter paint.net, sök efter den på nätet så har ni ett bra ritprogram som är gratis.

Sen har jag drabbats av samma yrkesskada som fästingen. Antingen Visio eller Powerpoint
 
Jag kan rekomendera Excel om du har det.

Gör rutnätet fyrkantigt, och använd kantlinjer för att rita med. Du kan även använda rita funktioner.

Så har jag ritat alla mina ritningar till bygglov för plank, garage och uterum.

För att få det skalenligt så använder jag zoom funktionen i utskriftsformat.
 
Det finns enkla sätt och svåra sätt.
Har man avancerade program används dessa allt för ofta när de egentligen inte behövs.

Man får försöka hitta "rätt" nivå.

Fasting65 har rätt. Papper och penna är i de flesta fall det enda som behövs.

Vill man sedan vidareutveckla sina ritningar. Skapa 3D vyer och fina bilder, då kan det vara värt att använda mer avancerade program.

Dessvärre (om man ska vara på rätt sida lagen) är dessa inte dirrekt billiga. Bara mer eller mindre dyra.
 
Det var av just det skälet jag tippsade om paint.net som är open source och hyffsat avancerat. VIll man sen kliva upp så finns alltid gimp att ta till
 
Eller varför inte Google sketchup
 
Undrar om i nåt av ovannämda program går att "lägga puzzle" - har nämligen flera rätt tunga skiffer plattor som jag ska lägga - tänkte om det går att ta bild på dem och "lägga" dem först i datorn.
 
kyticka skrev:
Undrar om i nåt av ovannämda program går att "lägga puzzle" - har nämligen flera rätt tunga skiffer plattor som jag ska lägga - tänkte om det går att ta bild på dem och "lägga" dem först i datorn.
Jag har för mig att detta ska gå i Sketchup från Google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.