Hej!

Vill bara ha ett riktigt enkelt program utan massa finesser att göra en skiss av grönytorna i trädgården. Kan egentligen göra det i paint eller liknande men jag vill ha en skalenlig att lämna till sprinklerfirman.

Tips?
 
Mitt tips är papper och penna.

Risken är överhängande att du lägger hundrafalt med tid på att installera, lära och behärska ett program.
 
Lite svårt att skicka det via datorn då bara...scanna in det känns lite 80-tal :)
 
fotografera skissen med digitalkameran då... 8)

Nåja, har du inte typ visio installerat? I den ypperliga programvaran finns ju allt möjligt nuförtiden för den som gillar att göra ritningar och schematiska bilder.
 
Vad är Visio?
Finns det i XP?
 
Mja... inte förinstallerat. Visio är ett program från Microsoft. Jag är lite skadad av mitt yrke så jag tar för givet att Visio alltid är installerat på de datorer jag använder (jobbar som datakonsult).

http://www.microsoft.com/sverige/products/office/applications/visio/2003/default.asp

Jag skulle inte köpa programmet för att bara göra en tomtskiss.... Kör med Paint eller ladda ner Paint Shop Pro (testversion gratis):
http://www.download.com/Paint-Shop-Pro/3000-2192_4-10322210.html

Jag hävdar ändå att du kommer lägga ner alltför mycket tid på att rita något i ett program.

När sedan mottagaren skriver ut skissen kan du ge dej fanken på att de inte vet hur man får ut den i din skala...så blir det fel ändå när de lägger linjalen på pappret.

 
Det finns en upphottad paint variant som heter paint.net, sök efter den på nätet så har ni ett bra ritprogram som är gratis.

Sen har jag drabbats av samma yrkesskada som fästingen. Antingen Visio eller Powerpoint
 
Jag kan rekomendera Excel om du har det.

Gör rutnätet fyrkantigt, och använd kantlinjer för att rita med. Du kan även använda rita funktioner.

Så har jag ritat alla mina ritningar till bygglov för plank, garage och uterum.

För att få det skalenligt så använder jag zoom funktionen i utskriftsformat.