Kanske en liten konstig fråga detta, men jag börjar bli lite nervös...

Vi har kommit överens med en hantverkare om ett jobb, som de håller på med just idag. De har angett ett pris för vad jobbet, inkl material, ska kosta och vi har godtagit det.

Nu visar det sig att de kommer att behöva använda lite mer material än de hade uppskattat från början, och det är väl ok för vår del. För vi har ju kommit överens om priset, så det enda som händer är att deras egen vinst minskar något. Eller...?

För visst måste ett överenskommet pris gälla, även i hantverkarvärden? I alla fall om man inte omförhandlar på något sätt?
 
extra material så blir det dyrare. så brukar det funka iallafall.
 
Men hur kan det vara så? Har man kommit överens om ett pris för en tjänst så gäller väl det?

Om hantverkaren sedan behöver använda 3 eller 10 plank, 5 eller 10 timmar för att få jobbet gjort hör väl inte dit?

 
Beror på, som jag förstått det, hur er överenskommelse ser ut. Har ni fått ett fast pris (bör finnas skriftligt för enkelhetens skull) så är det detta pris som gäller. Har ni fått ett upskattat pris så kan det öka om omkostnaderna ökar.
 
Anledningen till att han berättar för er att det kommer gå åt mer material måste ju vara för att han kommer att vilja ha mer betalt. Annars fanns det ju liksom ingen anledning att informera er om det.
Skulle också vilja tillägga att det är otroligt vanligt att hantverkare gör så här, en del säkert helt ofrivilligt, andra sätter det i system >:(
 
Tänk dock på att ett angivet pris (till privatperson) inte får överstigas med mer än 20%. Har jag alldeles för mig i alla fall. Någon annan kanske kan verifiera eller dementera.
 
Kajjenne skrev:
Anledningen till att han berättar för er att det kommer gå åt mer material måste ju vara för att han kommer att vilja ha mer betalt. Annars fanns det ju liksom ingen anledning att informera er om det.
Skulle också vilja tillägga att det är otroligt vanligt att hantverkare gör så här, en del säkert helt ofrivilligt, andra sätter det i system  >:(
Fast det var nog bara eftersom jag ändå tittade förbi och frågade hur det går. Och fick svaret att det går bra och enligt planerna, men just då hade någon blivit tvungen att åka iväg för att hämta mer material.

Vi har inte fått någon specifikation, i stil med att "jobbet går på så och så, och materialkostnaden uppskattar vi till så mycket" utan bara en enda summa på telefon: "vi gör jobbet för så här mycket, inkl moms och material".
Den ökade materialkostnaden berodde inte heller på något gömt fel, utan snarare att det tydligen var svårt att uppskatta materialåtgången(?).

Borde inte vara något att dikutera tycker jag.
 
Nej men du har nu lämnat den vanliga världen och klivit in i hantverkarsvängen där helt andra regler gäller ::). Ta tjuren vid hornen och fråga om detta kommer att medföra extra kostnader! Att du inte har skriftligt är inte heller bra. Begär alltid prisuppgift skriftligt! I ofs har väl konsumenttjänstlagen ändrats så att om ord står moit ord måste hantverkaren bevisa att han har rätt men i den här branschen är det lätt att bli blåst så ta det säkra före det osäkra och se till att ha skriftliga offerter, papperskontrakt (kan laddas ner på GARBOs hemsida) där allt du vill ha utfört specas. Goda råd från någon som träffat på en av branschens värstingar som vi nu ligger i juridisk konflikt med!
 
Hade de specificerat hur mycket material som skulle ingå från början? I annat fall kan de ju inte säga att det gick åt mer. Mer än vad? Tycker dessutom att du ska behålla din inställning att priset gäller! Enda sättet att ändra på hantverkares slöhet vad gäller kontrakt och tydlighet är att spela efter "normala" spelregler, dvs inte acceptera höjt pris/halvfärdigt arbete etc..

Det är DE som ska kräva att ni skriver ett kontrakt. Nya konsumenttjänstlagen sedan nyårsskiftet ger DIG all rätt på din sida om avtalet är luddigt.
 
Fast det kan vara väldigt dumt att "ta tjuren vid hornen" innan jobbet är klart. Innan jobbet är klart har hantverkaren övertaget. Följderna för dig om han avbryter är inte kul.

När jobbet är klart så har ni övertaget. Hantverkaren har väldigt svårt att få extra betalt om ni bara vägrar att betala.
 
Läs på Konsumentverkets hemsida, http:/www.kov.se någonstans. Där står det en hel del om vilka rättigheter man har som köpare av hantverkartjänst.

(Dessa sidor sparade oss 35 000 kr!)
 
Ska bara rapportera hur det gick - nu har räkningen kommit och den var på den summa vi avtalat.
Glad och nöjd med andra ord. :)

Fast Buddhas resonemang om löpande räkningar var intressant, ska överväga detta nästa gång.
 
Känner man hantverkaren, har använt dom ofta eller på annat sätt har stort förtroende för honom/henne. Så är det idealiskt med löpande faktura. Men det är lätt att det skenar iväg väldigt om det är en oärlig hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.