Planerna inför nästa sommar är redan igång, och visst vore det skönt med en liten badtunna när värmen är som högst.. :)

Vi är dock bara intresserade av själva tunnan, utan kamin eller uppvärmning.
Tanken är att vi skall gräva ner den, och bygga trädäck runt.
Traditionella badtunnor i trä faller på grund av problem med hygienen.
Jag har tittat på ex Pollytunnan, men 8 000 kr för en plastbalja känns för dyrt.

Är det någon som byggt någon annan lösning, eller använt annan okoventionell "balja"? Man hör ju talas om f.d. mjölktankar, cisterner m.m.
 
Ett blandkar från Arla vore inte fel, eller plasta en egen tunna kanske...
 
Du kan ju gräva ner en gammal plasteka. Det kunde nog bli snyggt med ett trädäck runt. Och sittplatser har den ju också.
 
Hej! Pool är kul!

Grannen köpte nån plast variant på Jem o Fix, ca 3 kvadrat, att gräva ner. Jag ser med spänning fram emot att följa detta projekt till våren. Billigt blev det för han i alla fall!!!

Själv kom jag ännu billigare undan, köpte stort beg. hörnbadkar och sänkte ner i trädäcket. Syns ej om man inte använder det. Schysst att bada och knäcka en vinare med frugan vid kvällskvisten när ungarna lagt sig.

Grannarna är skeptiska och tror inte jag kommer använda de. Jag ska vissa motsatsen, och definitivt kommer ungarna trivas. Samt att det är lagom stort för att ha kontroll över dem. Säkerheten framför allt. Dränka grannens unge, sen kan man nog flytta.

Mvh Pege ;)
 
  • Gilla
Returia
  • Laddar…
Har kollat denna hemsida; www.sotarn.com Deras badtunnor kostar i och för sig 11900 och det finns plastinsats att köpa till för 3000. Det låter ju som att det är bra kvalité i alla fall... Vill du ha ett billigare alternativ så har jag dock inga förslag. Man får nog vad man betalar för också... Med reningsverk så blir det ju nästan som ett spa! :-/ :)Nja, inga bubblor förståss och man får elda själv men det är väl det som är tjusningen.
 
Hej!

Gå in på- eller kontakta lagunpool och kolla. de har ovan mark-pooler som faktiskt också går att gräva ner (står inte på hemsidan men vid kontakt med dem visar det sig att det går). Hamnar på mellan 10 000-15 000:- beroende på reningsverk etc. Gräva kan man ju göra själv eller hyra minigrävare.

Lycka till.

/Rickard
 
En skrotad mjölk tank borde ju inte bli jätte dyr.
Är av rost fritt stål tål att grävas ner lätt att rengöra.
 
W
jorgst skrev:
En skrotad mjölk tank borde ju inte bli jätte dyr.
Är av rost fritt stål tål att grävas ner lätt att rengöra.
Hämta ett betongrör på skroten eller blocket. Alltså ett sådant stort för matarledningarna. Gräv ner och gjut en botten. Ser fördj--ligt ut antagligen men funkar kanon. Känner en som gjorde detta men han kopplade även på en riktigt ful hemmasnickrad vedanläggning. Ful men riktigt prisvärd. Du klarar di under 1000 spänn.
 
Många tror att det största hygien problemet beror på att tunnan är av trä. Kan vara en del av sanningen men den största risken med badtunnor tar man när man fyller karet med sjövatten som inte är klorerat. Sådant vatten är troligen fullt av bakterier som förökar sig i en rasande fart då vattnet värms upp till > 37 grader. Byter man sedan inte vatten mellan badtillfällena kan man vara illa ute...

Bada lungt

/Lelle
 
Nu ska jag få igång tråden igen. Precis premiärbadat min "riktig lågbudget" som är för 2 pers. :D Projektet började som en skämt och slutade som en fullt fungerande, skön, respektfull badtunna. :D

*Tog en ibctank 1000L.
*Kapade bort toppen så gott jag kunde.
*Gjorde en ram med 2 tumsreglar över den galvade stålburen som jag hängde på plywoodskivor.
*Donade lite till.
*Svetsade en kamin i rostfritt. Underförbränningskamin. I botten på den la jag eldfasttegel för att isolera mot kallvattnet så att glöden håller sej. Sekundärluftsintag precis innan gasförbränningskammaren. Ett 4tums rör som konvektionskanal. Över det så har jag ett spjäll för att bromsa röken lite. Ska nog svetsa på flänsar utanpå röret så att jag får mera värmeväxlaryta. Ska bara mäta rökgastempen först och utgå ifrån det.

Bänk gjordes av tryckt 2tums o 3 meter trallvirke. Fastskruvat upptill för att inte göra onödiga hål i plasttunnan.

Kaminen fästes i stålburen och den ena stålöverliggaren hindar kamin att flyta upp.

Sen ska locket isoleras med cellplast och lite estetiskt som dölja plastkanten osv.

Men men lite bilder då.
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF3558.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF3559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mrchrister och 4 till
  • Laddar…
Offtopic: Kan man inte redigera det man skrivit?

" Det jag skrev nyss kan jag redigera men inte mitt föregående inlägg "

?
 
helt underbart chemas
mer sådana ideer måste finnas mer !
 
  • Gilla
steffe-56
  • Laddar…
Jag är faktiskt rätt så nöjd. Även min fru är rätt så nöjd även om den inte ser ut och är som i tidningar/dom man köper. :D
 
Underbart !!! - den iden som du har gjort ska jag ta vidare på !
 
*trycker på gilla-knappen*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.