P
Ska passa på att rkta upp golvet och funderar på om det är till någon nytta att använda 195 reglar för att öven förstärka bjälklaget. Kommer endast att kunna skruva i de befintliga reglarna men inte i dess hela längd då väggarna är i vägen så frågan är om det gör någon större nytta.

Befintligt bjälklag är 75x195 mm och spännvidden ca 5700 mm.

Kan få dit max 3700 mm långa reglar vilka är rumets mått.


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kortlingar mellan kommer göra golvet mer stabilt
 
P
Lite skeptisk till kortlingar men visst kan man ha det också men oavsett ska jag ha dit en regel på varje golvbjälke för att få det i våg så frågan är om det är någon vits att ha 195 regel eller om jag lika gärna kan skruva dit något mer lätthanterligt, typ 120 regel.
 
kör så höga du får plats med...

och jo kortlingar ska du absolut ha om du vill förstärka. blir betydligt bättre, hela golvet samverkar jussom
 
  • Gilla
Gua64
  • Laddar…
Tänk på att när du drar i kortlingar och redan har riktat upp golvet så drar du det snett igen!
Varför inte hyvla det rakt, men kortlingar innan, om du nu vill ha det. Tänk då på att de reglar du har som kortlingar bör vara torkade till under 12%, så du inte får golvet snett igen när de torkar! Att virke rör sig med årstiderna är inget nytt för de flesta, men det är de olika fuktighalterna i luften som påverkar virket, inte årstiderna i sig!
 
Det blir något bättre med 195 reglar även om dom inte går över hela spännvidden, men kanske inte direkt märkbart jmf med lim-skruvade 120 reglar.

Vet inte vad du ska ha för golv är det skivor som du kan limma? Isf har det samma funktion som kortlingar.

I annat fall kan det vara bra och kortla, kortlingarna ska isf sitta mitt på spännvidden inte mitt i rummet.

Ska du kortla kräver det nästan att du har 195 på sidan annars blir dom svårinpassade.
 
larsbj skrev:
Det blir något bättre med 195 reglar även om dom inte går över hela spännvidden, men kanske inte direkt märkbart jmf med lim-skruvade 120 reglar.

Vet inte vad du ska ha för golv är det skivor som du kan limma? Isf har det samma funktion som kortlingar.

I annat fall kan det vara bra och kortla, kortlingarna ska isf sitta mitt på spännvidden inte mitt i rummet.

Ska du kortla kräver det nästan att du har 195 på sidan annars blir dom svårinpassade.
kortlingarna ska isf sitta mitt på spännvidden inte mitt i rummet.
här hängde jag inte med? är inte mitt på spännvidden detsamma som mitt i rummet i detta fall?
 
Kortlingarna bör sitta på runt 2850, alltså spännvidden på de bjälklag som finns inte rummets del, alltså inte på 1850...
Mvh P-A
 
  • Gilla
Lörbyviken
  • Laddar…
aaaha missuppfattade att reglarna var längre än rummet...

då är det logiskt som du säger! :)
 
P
Mitt i rummet blir nog ganska exakt mitt på spännvidden då det är ungefär lika stora kattvindar på båda sidor.

Skruvlimmade när jag gjorde i ordning köket men ett stort problem är att dessa bjälkar är ganska vridna så skruvar man en ny regel dikt mot så blir den också sned. Tänkte lägga kilar mellan men då går det ju inte att limma.

Golvet blir 25 mm massivt skruvat furugolv.
 
Se #5, det var just därför jag skrev att kortlingar skall sättas dit innan man gör något annat med bjälklaget, tänk även på att om reglarna inte är torra, de du skruvar dit, så kan de dra efter att de fått samma torrhet (fuktkvot) som inomhusmiljön. Det bästa sättet är att kortla och hyvla det rakt, de befintliga bjälklagsreglarna kommer inte att slå sig mera än de redan gjort.
En annan sak man bör tänka på när man river/bryter bort det gamla golvet är att man så gott som alltid rubbar, ändrar de befintliga reglarna, de flyttar sig helt enkelt, de kommer att röra sig mera på sikt när inte golvet ligger där.
När vi utförde byggnadsvård av "gamla" timmerhus och bytte golvplank så stämpade vi oftast för att undvika för mycket rörelser i stommen.
Lycka till!
 
är det nå problem med det gamla bjälklaget då? Det låter ju mer som att tanken är att ställa in ett tvåtons badkar eller liknande....
Ibland gör man liksom en del saker helt i onödan "bara för att" typ.........
 
  • Gilla
Ravinen 9 och 1 till
  • Laddar…
P
Det sviktar lite men inte så farligt utan största problemet är att det lutar ca 2 cm in mot mitten. Jag ska ställa upp lasern i kväll för att se hur mycket de skiljer i höjd, kanske räcker att hyvla av ett par cm på första bjälken om jag har tur.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kortla innan du hyvlar!
 
lite nivåskillnader är väl inte hela världen? Allt måste inte vara perfekt. Nu har jag förvisso ett hus från 1900 så man är van med att det lutar kors och tvärs. Bekommer mig inte ett dugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.