Hej!

Har rivit ner tretex och spännpapp i ett av våra rum och är nu nere till ett planktak. När jag trycker upp vattenpasset mot taket så verkar de luta åt alla möjliga håll.

Ska på med pärlspont i taket och tänkte att jag skulle sätta glespanel innan som jag ska rikta upp.
Frågan är dock hur?

Har kort och långt vattenpass, men har ingen aning om hur jag mäter mig till den lägsta/högsta punkten och inte heller vad jag gör efter det? Antar att jag ska justera skruvar och trycka in passbitar, men vilka punkter ska jag lägga i våg mot varandra?

Behöver förslag på en arbetsordning så att jag väger av i rätt ordning. Om jag kikat rätt verkar det som att det lutar upp åt alla håll ju närmare vägg jag kommer. Huset är av modell äldre och det verkar vara stumt i taket så det är inget som tyder på några direkta skador på taket.
 
Enklast är att du ber din lokala bygghandlare att klyva upp en skiva masonite i remsor om 50mm, ifall det är mycket som behöver riktas så är det lämpligt att ha några remsor av plywood med och om du har lite tur så finns det kanske någon stuvbit som kan användas till detta. Därefter frågar du runt bland släkt och vänner om det finns någon som äger en krysslaser du kan låna över en helg, då är det bara att leta upp lägsta punkten och köra därifrån lugnt och metodist så blir det spikrakt!

Enklast är att sätta upp glesen med skruv på cc600 (tänk dig rutnät, 600 mellan skruven med) först utan att väga av, därefter skruvar du ut, justerar med antal mellanlägg och skruvar tillbaka.

Lycka till!
 
Redigerat:
Så jag sätter krysslaser på en av väggarna och så går jag runt med en tumstock och mäter tills jag hittar lägsta punkten?

Där sätter jag min första gles och den ser jag till att den är i våg.

Nästa gles, ska jag kolla av om den är i våg i förhållande till första glesen först eller ska jag kolla om den är i våg i relation till sig själv?
Om jag kollar vågen till första glesen, antar jag att jag kollar alla punkter först innan jag börjar justera och därefter justerar de lägsta punkterna?

Vad gör jag om en gles plötsligt är högre än föregående, d v s att skruva in mer inte är möjligt?

Förstår jag det hela rätt om jag tänker att den lägsta punkten är den där avståndet mellan tak och laserlinje är minst, vilket då sannolikt är någonstans i mitten av mitt tak?
 
  • Gilla
Kenson99
  • Laddar…
Sålänge du har hittat lägsta punkten (där avståndet mellan tak och laserlinje är minst) så är det den du utgår ifrån, det blir inte så hemskt många punkter om du glesar på cc600 såvida inte taket är gigantiskt.

Du sätter alltså upp alla gles först, därefter letar du upp lägsta punkten mätt från glesen!
 
Redigerat:
Något tips på hur man lyckas få upp reglarna i taket utan en till person? Står som ett fån nu när frun åkte iväg med barnen och inser att jag inte kan hålla och skruva samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.