Rivit bort gammal panel och spån och kvar är en spontad vägg. Satt passet och riktsnöre på den och det diffar 1-1.5cm. vill bygga minimalt med ny vägg och det känns onödigt att ta bort sponten. Att sätta gips direkt känns sisådär dock... Rikttips utan att behöva regla på nått nytt grovt ??

Gles + osb + gips bygger lite väl mycket eftersom trappan kommer
 
  • Spontad trävägg i renoveringsprojekt med röd riktsnöre och synlig trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klurar på 15mm plywood ochlimma på renoveringsgips frågan är bara hur mycket skruv ja måste dra. Det är en innervägg i hallen på övervåningen
 
Rikta upp väggen genom att "regla" upp med liggande masonitremsor eller kluven läkt bakom osb/plyfa eller gipsen direkt. Dvs olika tjocklek beroende på hur väggen står. Skruva sedan skivmaterialet bara på "läkten" dvs där du har stöd bakom.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har du en bra klyvsåg går det att såga ”kilar”, har gjort det ett par gånger. Fäst dit en 45x45 och snörslå fram raka linjer, klyv sen. Börja vid tak och golv, sen bitarna mellan. Är en del pyssel men blir rakt till sluta, och du kan få det att bygga minimalt.
 
  • Gilla
Ewik
  • Laddar…
Får väll bli som ni säger. Men en annan lathetsvariant slog mig. Om ja sätter 15mm plyfa skruvar i över och underkant. borrar sedan hål där ja trycker in nått lim/fästmassa så borde la skivan bli styv så det räcker ?
 
H
När jag rikta min vägg så använde jag 22*95.
Sen skjusterskruv från wurth.
Kunde jag använda 20 mm fasadisolering så det blev lite mer isolering.
 
  • Diagram visar användning av justerskruvar för olika byggnadsdelar och närbild på en justerskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värt att nämna dock är att det inte är en kil alla gånger. Kikar man CC60 eller CC45 med riktskivan så är det ibland lite buktat på mitten, både konvex och konkavt... så att såga ut en kil från golv till tak blir svårt

Kanske iof kan lägga skivorna och "regla" på längden
 
  • Gilla
Trasigaskor och 1 till
  • Laddar…
Hänger inte riktigt med på hur skruvarna funkar ?
 
H
Skruvar in dom i regeln eller brädan.
Så hullingarna sätter sig då fast.
När du skruvar ut så sitter yttre delen fast i brädan.
Då fungerar dom liknande karmskruv.
Då kan man dra ut tills regeln är i våg.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.