Golvet lutar åt fel håll i badrummet som jag ska renovera.
det ligger 40-45 mm spontat golvplank som jag ska lägga 22mm spånskiva på.
Men golvet måste riktas ganska mycket på en del stället, cirka 15mm, behöver jag göra det innan jag lägger spånskivorna eller kan jag göra det med flytspacklet?
(är inte flytspackel väldigt dyrt?)

Ska lägga våtrumsmatta i badrummet.
 
Det är vilket som, ska du snickra själv är det väl billigast att rikta upp golvet med spånet ska du leja bort så kanske det är samma pengar beror på hur stort det är.¨

Flytspackel kostar mellan 5-12kr kilot, åtgång ca 17kg för 1cm på 1m2
 
Kan tycka det är bättre att göra det med flytspacklet och det känns som bärigheten blir bättre med...

Så hade iaf jag gjort... mycket enklare... ;)
 
Ok, vad ska jag använda för primer och flytspackel om jag ska lägga matta?
 
jag kör själv med höganäs golvspackel FB 6000... så prima.på med rotnät sätt avstängningslister blanda enligt anvisning börja hälla...:)
 
FB6000 fick man bara använda om man ska lägga plattor (hårt material, ex keramiska plattor) ovanpå om man har träunderlag stod det i anvisningen.
 
inga andra tips på vad man ska ha för flytspackel om man ska lägga badrumsmatta?
Ska jag har fiberarmerad OCH armeringsnät? eller behövcs bara det om man ska lägga plattor?
 
Nu lägger ju inte jag plastmattor men jag kan ju inte föreställa mig att man ska ha något speciellt flytspackel när man lägger mattor...

Varför skulle man inte kunna använda vanligt fiberflytspackel...

Kan ju tänka mig att Höganäs skriver så för att de vill sälja sina plattor... ;)
 
Så här står det i anvisningen:
OBS! Speciella anvisningar gäller för våtutrymmen och på
träunderlag får FB 6000 endast användas om den beläggs med hårt
material t.ex keramiska plattor.
 
Ok... men använd då något annat fiberflytspackel för jag har aldrig hört att det ska vara något speciellt flytspackel när man lägger plastmatta...

Testa www.lip.dk t.ex
 
Ok, behövs armeringsnät om man ska lägga matta, eller beror det på hur tjockt med spackel det ska på?
 
Personligen hade jag armerat för säkerhets skull eftersom näten som är 800x1200mm kostar typ 50:-.............

Hellre detta än att det riskerar spricka sedan och det blir fula märken i golvet efter sprickbildning i spacklet......
 
Tack för svaren, en sista fundering, måste golvspånskivan hellimmas mot golvet?
 
pernolf skrev:
Tack för svaren, en sista fundering, måste golvspånskivan hellimmas mot golvet?
Yepp, både limmas och skruvas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.