Tjena.
Har just försökt justera in mitt nyaste verktyg, och det går sådär... Att justera in lasern att ligga *precis* till vänster om spåret var enkelt. 0 och 45grader horisontell gering behövde ingen handpåläggning alls men vertikal gering (att tippa bladet åt sidan, i detta fall vänster) får jag inte till.

Sågvinkeln är korrekt vertikalt, men nu inte horisontellt. Det horisontella spåret ligger ca 1cm längre till höger i slutet av spåret mot i början, detta på en sträcka av ~17cm. Panel sågad på detta sätt får alltså en 'doppsko', då de två långsidorna inte har samma längd...

Konfunderad...
 
Det där låter konstigt. Det är inte fjällpanel du försöker såga? Jag brukar använda ett stycke MDF som jag sågat till i bordssågen när jag ställer kap/ger-sågen. Då vet man att alla sidorna är parallella, vilket är en förutsättning för att man skall kunna dra några slutsatser.
 
Ursäkta att jag inte svarar, men jag undrar hur du ställde in lasern. Jag trodde den var fast monterad. Tacksam för tips.
 
Lasern går att ställa. Instruktionsboken beskriver hur det går till. I alla fall på GCM 8s. Hur det är med PCM8 vet jag inte
 
Ok, 'problemet' löst. Min panel (råspont?) som jag panelar om en ekonomibyggnad med verkar inte helt vinkelrät. Inköpt *billigt* på ByggMax spelar det ingen roll, men det var lite förvånande... Man lär sig något nytt varje dag och nu är jag *mycket* nöjd med sågen. En bekant har den gröna varianten och jag ångrar *inte* att jag gick 'blått' ;-).
 
Brukar man behöva justera in sin kap & gersåg ? Jag har precis köpt en GCM8 och den är inte alls så exakt som jag har förväntat mig. Jag har provat att justera in den själv men det är inte helt lätt att kolla med en vinkelhake mot klingan (har ingen bordssåg så jag kan göra som Mattias beskriver). Annars är kvalitetskänslan najs (som alltid på blå Bosch) men det här med vinklarna är ju inte helt oviktigt på en sådan här såg... Vad har ni andra för erfarenheter ? Ska man lämna in den för justering ?
 
Du kan mäta den bit du sågat i och kolla hur väl vinklarna stämmer.

Jag har inte justerat, och inte heller märkt behov av, min GCM10SD. :)
 
Här är en bra guide för hur man justerar in sin ger-såg, sid 46: thisiscarpentry

Pech, du behöver inte lämna in den för att få den justerad, det kan du göra själv. Det är inte speciellt svårt, bara man har lite tid och tålamod.
 
pech skrev:
Brukar man behöva justera in sin kap & gersåg ? Jag har precis köpt en GCM8 och den är inte alls så exakt som jag har förväntat mig. Jag har provat att justera in den själv men det är inte helt lätt att kolla med en vinkelhake mot klingan (har ingen bordssåg så jag kan göra som Mattias beskriver). Annars är kvalitetskänslan najs (som alltid på blå Bosch) men det här med vinklarna är ju inte helt oviktigt på en sådan här såg... Vad har ni andra för erfarenheter ? Ska man lämna in den för justering ?
Visst kan man behöva justera, snabbast är att lägga sin hultafors vinkelhake med "mätbiten" mot klingan i nedfällt läge och dra den fram o tillbaka i teleskopet så ska det raspa jämt mellan vinkelhaka o klinga, om inte justera.
 
muruc skrev:
Här är en bra guide för hur man justerar in sin ger-såg, sid 46: thisiscarpentry

Pech, du behöver inte lämna in den för att få den justerad, det kan du göra själv. Det är inte speciellt svårt, bara man har lite tid och tålamod.
Tackar för den. Det där med 2 snitt och sedan kolla med ett skjutmått var ju smart. Fast jag får nog skaffa ett bra skjutmått - för många verktyg kan man väl inte ha eller hur var det...
 
mattiasp skrev:
Lasern går att ställa. Instruktionsboken beskriver hur det går till. I alla fall på GCM 8s. Hur det är med PCM8 vet jag inte
För PCM 8s står det på sidan 168-169 i bruksanvisningen om hur man ställer in lasern och vinklarna.
 
tack för lasertips
 
Snailman
Premiärsågade nyss med min gcm 8s, och lasern pekade iallafall totalt åt skogen kunde jag konstatera,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.