Hej
Håller på och byter tak på mitt fritidshus. Pärten såg ganska fin ut så den behöll jag. Så på med riktigt ströläkt samt bärläkt sen tp20.
Har gjort klart ena sidan. Det gick bra förutom lite shimsade såklart .
Innan vi började med bärläkten så kollade vi hur vinklarna var på huset med hjälp av en hemmagjord vinkel som la ett långpass på. Vi la "instrument" alltså från nock till foten och den sidan var det inga konstigheter med. Andra sidan därimot skiljer det va 10cm på i höjd . Taket är alltså lite brantare på ena sidan.
Jag är inte förvånad att det är lite snett och vint då huset är lappat och lagat i flera omgångar.

Men nu till min fundering! Hur brukar man göra med sådana snea tak ? Naturligtvis skulle man rikta hela huset men det är inte aktuellt.
Ska jag shimsa in bärläkten så den är plan och strunta i att höja upp taket?
Har inte märkt något förut på taket så det kanske inte är något man lägger märke till ?
Om man ska börja rikta upp taket 10cm i ena ändan är jag lite fundersam på hur det kommer se ut. Antar jag behöver en stor fotbräda. Typ 30cm om man ska täcka takreglarna. Om det nu är nödvändigt?
På bilden är det visat ungefär hur mycket taket måste upp
Tankar och ideer 🙂
 
  • Fritidshus under takrenovering med ströläkt och bärläkt på taket, omgivet av en skog. Verktyg och byggmaterial är utspridda runtom huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taket på ett fritidshus med gammal pärt och ny ströläkt och bärläkt. Skogen syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
2 2hjul skrev:
Hej
Håller på och byter tak på mitt fritidshus. Pärten såg ganska fin ut så den behöll jag. Så på med riktigt ströläkt samt bärläkt sen tp20.
Har gjort klart ena sidan. Det gick bra förutom lite shimsade såklart .
Innan vi började med bärläkten så kollade vi hur vinklarna var på huset med hjälp av en hemmagjord vinkel som la ett långpass på. Vi la "instrument" alltså från nock till foten och den sidan var det inga konstigheter med. Andra sidan därimot skiljer det va 10cm på i höjd . Taket är alltså lite brantare på ena sidan.
Jag är inte förvånad att det är lite snett och vint då huset är lappat och lagat i flera omgångar.

Men nu till min fundering! Hur brukar man göra med sådana snea tak ? Naturligtvis skulle man rikta hela huset men det är inte aktuellt.
Ska jag shimsa in bärläkten så den är plan och strunta i att höja upp taket?
Har inte märkt något förut på taket så det kanske inte är något man lägger märke till ?
Om man ska börja rikta upp taket 10cm i ena ändan är jag lite fundersam på hur det kommer se ut. Antar jag behöver en stor fotbräda. Typ 30cm om man ska täcka takreglarna. Om det nu är nödvändigt?
På bilden är det visat ungefär hur mycket taket måste upp
Tankar och ideer 🙂
Inget vettigt att svara, men undrar detsamma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.