Vårt takbyte har nu kommit så långt att vi har fått på underlagsduk på hela taket - det tar sin lilla tid när man bara kan jobba några timmar i veckan mellan stormar och skurar.

Hur som helst, nu väntar montering av läkt och jag vill så klart ha allt spikrakt.

Jag har inte så mycket siffror på hur "vågigt" eller krokigt taket är annat än att ett snöre längs nocken visade på 3-4 cm lägre nivå mot mitten av taket än ute vid gavlarna.

Jag har tittat runt lite både här på forumet och andra ställen och vissa verkar mena att man ska rikta ströläkten (mha t.ex. masonitbitar under dem) och sedan dra på bärläkten (utan bitar emellan fattar jag det som). Andra menar att man drar på ströläkten och sedan lägger något emellan ströläkt och bärläkt för att få saker o ting rakt. I båda fallen använder man murarsnöre i både fallets riktning och längs nocken.

Vad är att föredra? Fördelar/nackdelar?

För nocken har jag skaffat Benders justerbara nockbrädeshållare, den ska fästas på ströläktens övre ändar. Om ströläkten redan är på rätt nivå blir läget på nockbrädeshållarna samma (typ) längs hela nocken.

En sak jag tänker på gällande att rikta med bitar av något (masonit) under ströläkten är eventuell vatteninträngning. OM det kommer in vatten under pannorna känns det som att det är bättre att inte ha några vertikala ytor som vattnet kan rinna mot (masonitbitarnas övre kanter) ifall det rinner lite snett. Å andra sidan skyddas väl ströläkten lite om de inte ligger direkt mot underlagsduken.

Å andra sidan...om man har nivåreglerande bitar av något under ströläkten så vill det till att man sätter dem där bärläkten ska vara så att inte ströläkten belastas där de hänger över duken/råsponten).

Åsikter?
 
Jag riktade mitt i våras och la under ströläkten.
 
...fel tråd...
 
huggan: Hur resonerade du när du la under ströläkten?

(...fel tråd... avsåg mig själv, räkade lägga in text för en annan tråd i den här tråden)
 
Färre ställen. Skit kommer alltid fastna under läkten så det spelar inte så stor roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.