Jag har en liten fråga ang ett golv hemma.

Jag håller på att renovera rummet och tänkte först bara byta golvet. Men nu när jag funderar så vill jag även rikta det så det blir plant. Det skiljer ca 1,5cm mellan vägg och mitten på golvet, alltså golvreglarna svackar (huset är gammalt).

Så jag undrar om jag vad som är bästa sättet att få detta plant. Först funderade jag på att flytspackla men känns inte som det är en grej jag vill göra själv. det är också många springor i golvet så jag vet i tusan hur det rinner då.

jag tänkte skruva in nya reglar i de gamla fast att då dessa är raka. Kan man göra så? då blir det ju nya plana reglar men att de gamla reglarna är de som bär golvet, precis som tidigare. och sen lägger jag nya golvspånskivor på dessa reglar.

/Andreas
 
så kan du göra blir hemskt bra
 
fasen va bra när en teori kan bli praktik ;)
 
Jag satte nya reglar men ville även styva upp golvet, ljudisolera, installera golvvärme mm. Vet inte inte hur flytspackel funkar på ett sviktande trägolv, nen det är ju klart mycket enklare.

På bilden syns tydligt hur de gamla bjälkarna sackat ner ca 2 cm i mitten.
 
  • Photo-0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Förr byggde man på ovanpå åsarna, inte på sidan. Man använde då spån. Enligt min gamla snickare finns det risk att golvet börjar knarra om man spikar på brädor på sidan av befintlig golvås. Finns det möjlighet att både limma och spika kan det kanske gå bra. Själv hade jag typ rundtimmer som var hyvlade på ovansidan så det var inte så mycket att fästa i.Det löste jag genom att spika på en 45x45 som jag sedan hyvlade ner med elhyveln. Den var grovsågad till ungefärlig tjocklek innan. Jag hade en rätskiva som precis gick in över åsen så det var lätt att mäta. Det kan även vara ide att kottla om åsarna börjat vika sig, för att staga upp.
 
åsarna är ganska rejäla, 30-35cm skulle jag gissa på.

Kanske det är bäst att köpa en hyvel och en rätskiva och hyvla ner en centimeter där de är som högst. Är det en bra lösning?
 
Skall väl förtydliga att jag limmade med PL400 och skruvade med 120 mm skruv. Hade det inte varit för svikten så hade jag endast åtgärdat existerande bjälkar.
 
yoxler skrev:
Kanske det är bäst att köpa en hyvel och en rätskiva och hyvla ner en centimeter där de är som högst. Är det en bra lösning?
Jag har gjort så i ett rum men det är inget jag skulle rekommendera då jag tyckte att det var rätt slitigt och tidsödande. Extremt viktigt att man hyvlar riktigt i våg (så att golvet ligger mot hela regeln och inte bara kanten) och det är inte alldeles enkelt om man är ovan. Närmast väggarna kom jag inte åt med hyveln, så där blev det stämjärn - ännu svårare att få riktigt bra. Behövde jag göra det igen skulle jag lätt gå på varianten med nya reglar på sidan av de gamla.
 
  • Gilla
Johan665
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.