Vi har ett hus från 1908, som vi ska renovera sovrummet på. Vi ska bla, lägga nytt golv. Pga att huset satt sig och bärande väggar rivits hejvilt under åren så är det ca 12cm(!) nivå skillnad från mur till lägsta punkt.
Frågan är, Hur göra? Ska vi regla ovanpå gamla golvet, golvspånskivor, foam å nytt golv, eller ska vi gå ner på golvfiskarna, och sänka/höja därifrån? Eller har du ett bättre förslag?

Tacksam för svar!
 
Ovanvåning el nedervåning?
Grund?
Skick på grund/golv/bjälkar om rummet är på bottenvåning?
Är det reglat trägolv (brädor/plank/spån?) el platta?
Storlek på rummet?
 
Ta en titt på nivell om det kan vara något för dig
 
  • Gilla
Staf7788
  • Laddar…
Mitt gamla hus har satt sig i ena hörnet. I ett vindskyffe ovanför diffade det 20 cm hörn till hörn i ett rum som är ca 3x3.5m. Det var träbjälkar, plank och masonit i golvet (mellanbjälklag). Jag bara reglade upp så det blev någorlunda plant och spikade på råspont. Det är inte så kritiskt då det inte är boningsutrymme.

Kuriosa: Trots denna ganska rejäla nivåskillnad så var det inget man tänkte närmare på när man var där, dvs man märkte det knappt. Det var först när jag började regla upp och tog fram vattenpasset som jag märkte hur mycket det diffade.
 
jag skulle riva ner till golvbjälkarna och sen utgå från högsta punkten och limma / skruva ny reglar på sidan av de gamla i våg, vid väggen så kanske det vore bra med balkskor, skruva ståendes stöttor på gamla bjälkarna med cc60cm upp mot nya reglarna
 
  • Gilla
hillevihedman och 2 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Ovanvåning el nedervåning?
Grund?
Skick på grund/golv/bjälkar om rummet är på bottenvåning?
Är det reglat trägolv (brädor/plank/spån?) el platta?
Storlek på rummet?
Övervåning, just nu är de en gammal plastmatta, under den är de typ en masonit skiva och sen ett gammalt trägolv(brädor/plank)
rummet är 5 x 4m stort!
 
C
Hade ett rum där det diffade 9 cm diagonal...reglade upp o la spånplatta vart bra...

Nu är det huset från 1930,kanske inte nåt man gör I ditt gamla hus....av hänsyn till huset....
 
carra skrev:
Hade ett rum där det diffade 9 cm diagonal...reglade upp o la spånplatta vart bra...

Nu är det huset från 1930,kanske inte nåt man gör I ditt gamla hus....av hänsyn till huset....
Använde du golvspånskiva eller vanlig? cc mått mellan reglarna?
 
C
Golvspån c/c 60. Åkte till byggvaruhuset som "snedkapade" 9,5 cm tjocka "reglar" såna som är 2 tums.....Innan dess hade jag mätt hur långa de skulle vara.Skruvade fast dem I golvet,inget lim,isolerade mellan,de nya golvåsarna.Inga kortlingar...Har fungerat hur bra som helst,inget knarr etc. Så har golvet nu varit I nästan 10 år....Du borde ha kortlingar där dina åsar blir höga.Jag skulle I varje fall ha det,Jag skulle inte krysskolva....
 
Plastmattan bör du väl ta bort.
Sedan bara regla upp plant. Vill du säkra mot ev knarr så lägg lumppapp mellan befintligt golv och nya reglar, samt mellan nya reglar och nytt golv.

Att tänka på är väl höjdskillnad mot övrigt golv på ovanvån.

Jag hade samma golvkonstruktion, (fast ingen plastmatta). Jag valde att lägga mina nya reglar tvärs de gamla golvbjälkarna för att få rimlig bärighet. Det var 140 cm från ytterväggskant (kortsida) till golvbjälke, och det kändes inte tillfredsställande att ha de gamla golvplanken som bärande underlag till två nya reglar. Visserligen sviktade de inte nämnvärt när man gick på dem, men ändå, rent principmässigt.
 
  • Gilla
KalleJK
  • Laddar…
Blir det inte hemskt massa lager hade gjort som tidigare nämnts. Tagit bord plast,spån ovh råspont/trägolv.
Sen reglat upp efter förutsättningarna. Se över isolering, fukt etc. Sen hade jag slängt på det fina brädgolvet när huset är så gammalt. Laminatgolv blir vad det blir.. :(
Man kan komma ganska långt med ett gammalt trägolv om man hyr en golvslip för 500kr/helg.
 
Alternativ 1: Fuskrenovera med lager på lager, med den påföljden att du kanske måste såga av dörrarna i nerkanten pga höjdskillnader, eller bygger in gnissel osv.

Alternativ 2: Riv ut så mycket du kan, lär dig hur det är uppbyggt. Är golvet gungigt idag? varför har det satt sig? går det att åtgärda? eller förstärka? Detta kan man oftast bara ta reda på genom att riva ut allt, tyvärr så brukar det vara spånfyllning i golven.

Spånet kan ligga kvar om det inte är i vägen för ev förstärkningar typ nya kortlingar eller krysskolvningar. Då får du ösa ur det med skyffel (ett riktigt skitjobb, eller ta dit en dyr sugbil) använd säckar i papp, de håller bättre. När du är klar för att börja återställa, gör så här:

Riv bort ev påspikade lister/träremsor på golvreglarna. Använd en laser, ställ den lågt och ta ut den högsta punkten. På den högsta punkten skriver du 0 med tusch, förflytta dig en halvmeter och mät höjdskillnaden. Om skillnaden är 3 cm, skriv 3 på regeln, fortsätt på samma sätt över hela golvet.

Lägg upp en planka på ett par pallbockar, markera varje halvmeter och gör ett streck vid "3" cm osv, sen klyvsågar du ut dessa specialformade reglar och limskruvar dem på golvreglarna. Har du gjort rätt så ska nu golvet vara helt i våg, justera ev ojämnheter med elhyvel. Isolera på spånet (om det är kvar) och skruva dit ett nytt spån eller trägolv.

Om det skulle vara stockar som är planhuggna så fungera den här metoden mycket bra, då man oftast inte behöver röra spånfyllningen, vilket är fallet om nya reglar ska limskruvas på sidan om golvregeln/stocken. Sen så går det inte åt speciellt mycket virke, räkna med 6-8 st 45x120 som då ska klyvas ned så de passar golvregelns med tiden, nedböjda form.

Om det skulle vara stockar som golvreglar så kan de ligga på c-c 800, då får du inte använda vanlig golvspånskiva (minimum c-c 600)
 
  • Gilla
hillevihedman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.