Hur ska jag göra för att rikta min bastudörr?

Jag har inga traditionella lyftgångjärn.

 
  • untitled_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
coztello skrev:
Jag har inga traditionella lyftgångjärn.
Nä men traditionella innedörrsgångjärn :)
Vad behöver du rikta? Du kan alltid prova att knäcka gångjärnen med en gångjärnsknäckare. Men det är inte lätt då den typ av gångjärn har en plastinfästning som brukar ge med sig med tiden.
Om det flexar mycket i plastdelen som sitter i dörren så har man som val att köpa nytt gångjärn eller göra som på bilden nedan. Kapa längs den röda linjen och dra i en kraftig träskruv där den blå punkten är.

Men utveckla gärna så ska vi se om det finns någon bra lösning

 
  • untitled_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På flera av våra dörrar ser jag att "distansringarna" som i ditt fall sitter en uppe och en nere. På vissa dörrar är dock den övre ringen flyttad så att den sitter tillsammans med den nedre ringen vilket torde lyfta upp dörren tre millimeter om man har problem med att dörren hänger och tar i tröskeln. Jag antar att detta beror på att det övre gångjärnet med åren blivit slitet och därmed tiltar ner dörren något i framkant.

Jag har ingen aning om det är lätt att flytta ringarna eller ej, jag bara konstaterar hur det ser ut i vårt hus.
 
OK, tackar.... Ska testa!
 
Du kan lossa gångjärnet från dörren och bocka det lite försiktigt mha ett skruvstycke och en hammare. Slå inte direkt på gångjärnet utan lägg en träbit emellan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.