Behöver rikta upp bjälklag, totalt upp mot närmare 100kvm. Delar på modernare 50x180 reglar, andra delar är sågat timmer.

Lusa upp det med passbitar i masonit och lumpapp tror jag kommer driva oss till vansinne rätt fort. Reglarna är i olika grad skeva och det är höjdskillnader på upp mot 35 mm. Slå på en regel på sidan fungerar på vissa ställen men långt från alla. Dessutom vill vi helst skruvlimma golvspånet på c:a 1/3 av ytan för att styva upp det mellanbjälklaget.

Funderar därför att bygga en stor frässläde med inspiration av Jesse Mullen där man lägger "rälsreglarna" på befintliga reglar och justerar in dem i våg i båda leden. Beroende på höjder så salas det på lister som sedan fräses plana. Eventuellt grovjustering med elhyvel först.


Tänkte hyra en så kraftig överhandsfräs som möjligt och köra med fräshuuvd med utbytbara skär, typ denna: https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trepanning_Three_Wing_928.html


Längd x bredd blir i häradet 4x3 meter isåfall.

Tror panelen detta är görbart eller är det old school riktning som ändå går fortast och blir bäst?
 
Hade gärna haft en släde när jag riktade ett betydligt mindre rum, ca 18 kvm, med vridna bjälkar så jag säger kör på! Men frågan är om det inte är snabbare att dra av det mesta med cirkelsåg och sen hyvla på dom du inte kan fästa en ny regel på sidan. Glöm inte dokumentera om du går vidare med släden 🙂
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur menar du med cirkelsåg? Köra den på sidan av reglarna? 🤔 Hur håller man nivån rätt då?

De flesta bjälkarna kommer antagligen behövs salas på en aning för att få allt i rätt nivå och frågan är om man ska göra det först eller rikta först och sen sala… Hur man än gör så är det ju stor risk för spik…
 
Jag röstar ner din ide. Det låter oerhört komplicerat.

Slå på 28x120 eller vad som nu är lämpligt och limma och skruva i den. Kommer sitta som berget resten av ditt liv.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är ett alternativ. Dock kommer det behövs hyvlas ändå för att få anläggningsytan plan nog. I och med att bjälklaget är isolerat med sågspån innebär det en hel del skottande för att få ner brädor och kunna skruva.
 
ja när jag gjorde den där övningen så skottade jag ur allt spån, la i extra bjälkar mellan befintliga samt skruv/limmade på 28mm brädor på de befintliga bjälkarna. Sist tillbaka med ny isolering. Sedan hade jag förvisso glespanel på det men det spelar ju ingen roll. Det hade gått lika bra med golvspån.

Dock hade jag inte den extra kryddan av sågat timmer som du har - det gör det hela lite bökigare antar jag. Här var det hyvlade reglar från början, dock något böjda....
 
Satte du brädor på ena eller båda sidor?
 
båda
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hur menar du med cirkelsåg? Köra den på sidan av reglarna? 🤔 Hur håller man nivån rätt då?

De flesta bjälkarna kommer antagligen behövs salas på en aning för att få allt i rätt nivå och frågan är om man ska göra det först eller rikta först och sen sala… Hur man än gör så är det ju stor risk för spik…
Jag drog bort (nästan..) all spik och på ställen där det var 15-20 mm för mycket sågade jag av merparten med cirkelsåg. Höll den sidledes, lite trixit för regeln var vriden. Sen hyvel för att få den exakt i nivå. Behöver ju inte använda cirkelsåg men du skrev ju att det var upp emot 30 mm som skulle bort på vissa delar, blir ju mycket material som måste hyvlas.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.