Ser att det finns riktigt billiga saker tex Woodstar (scheppach) pt 85 för ca 3k inkl. moms
men var skall man lägga sig i prisskalan om man vill ha en schysst hobbymaskin till normala virkesdimensioner. och är den någon som har erfarenhet av woodstarmaskinen?

Tacksam för tips...
 
Inte riktigt svar på dina frågor kanske. Harald Nyborg säljer en riikt/Planhyvel av samma märke dock lite mindre virkeskapacitet (bredd/höjd) men också en ganska stor prisskillnad!
 
  • hyvel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, men nu tänkte jag lite på pt85 som den minsta möjliga och ville ha tips på modeller uppåt i prisklass....

Är det någon som har en PT85??? och kan komma med en recension?
 
skulle rekomendera en Mårtens rejäl konstruktion och det viktigaste gjutjärnsbord!
 
"Mårtens" finne ingenting på webben om mårtens och planhyvlar.... :-?
 
Det verkar ska vara Morten.
 
Ok, för att klargöra (kan haft varit otydlig)

Ingen för 2500, och ingen som du kan plana ölandsbron med i ett skär.....

Runt 10k vore bra om man kunde hitta något för-.......
 
Är du ute efter en maskin för hobbybruk, och inte vill lägga över 15000:- på den så är Woodstar en maskin som gör jobbet.  Jag har en som jag köpt på rea för 1400:- den tar visserligen endast 152 mm, men det räcker för närvarande. De har en modell för ca 3000 som tar  bredare.  Den hyvlar korrekt, och ska du bara slöjda  några timmar i veckan är den fullt tillräcklig.

Breda plan och rikt för lågpris finns i utlandet men här har jag inte hittat nån som säljer, och är det utanför EU, blir det dyrt att ta in med moms tull, och säljaren långt iväg.

Jag har jagat i Sverige för andra maskiner som finns i USA och Australien den kostar
ca 7000:- tar 40 cm, är på 5hp och har delar så den kan profilera och såga planhyvla samtidigt, dock inte rikthyvla, det går att lägga in en rulle för sandning dessutom.
 
Ok, tack för det tipset... så vad som sägs är att i sverige finns det väldgit billigt och väldigt dyrt skall man ha något därimellan får man väl hänga på blocket och leta efter en "Göteneds - 65" modell "Outslitlig" för en billig peng kanske
 
Älskar man gjutjärn, oljekannor och tycker det är häftigt att ställa, kan man hitta tonstunga maskiner av veterantyp relativt billigt, de går numera upp pga metallprisernas uppgång.
 
Flinkfeldt skrev:
Ok, för att klargöra (kan haft varit otydlig)

Ingen för 2500, och ingen som du kan plana ölandsbron med i ett skär.....

Runt 10k vore bra om man kunde hitta något för-.......
Här du: http://www.blocket.se/vi/9172880.htm?ca=8_s
 
Viktigt är att man vet var man ska lägga ribban. Köper man en rikt/planhyvel i högre prisklass, och sedan behöver en såg, vilken prisklass/kvalite/produktivitet ska den ha osv. Man får planera efter var man kommer att sluta. Vanligtvis lägger man inte pengar på en maskin och nöjer sig med mindre på de andra.

Jag köpte en plan och rikthyvel ett klyvsåg, en överhandsfräs med fräsbord, en handelhyvel, tre handslipverktyg för fem tusen. Utrustningen duger till att göra vad jag vill ha gjort. Jag kunde lagt tio ggr så mycket (om jag hade lust och pengar), men det skulle inte vara speciellt klokt, för de projekt som jag i överskådlig tid ska göra.

Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att lägga ca 25000:- totalt för MYCKET bättre grejor. De är svårare att hitta i vårt land, men hittar sig nog hit.

T.ex en WoodMaster (made in USA)plan & panelhyvel (9-15k).
www.woodmastertools.com
 
Hej

Jag har en Proofy EHM-260 den är helt suverän! Bra kvalitet mm tycker jag.
 
Jag köpte en pt 65, 1119kr, på Harald Nyborg i somras. Fungerar utmärkt att hyvla med, fastklämd med tvingar i en arbetsbänk är den stabil nog. I min röriga bod är den hyggligt lätt att stuva undan och leta fram vid behov. Visst en maskin för det tiodubbla vore trevligt men... Dessutom får jag mängder av spån att hälla i dasstunnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.