Har forumet tips på en någorlunda portabel rikt och planhyvel som går på enfas att använda uppe vid stugan?

Det är inga jättemängder virke som är tänkta att hyvlas utan lite lagom, då och då för husbehov.
Gärna något som går att hitta för max 5000:-

Hur fungerar kinamaskinerna som ligger runt 2500 om man jämför dessa med äldre hobbymaskiner som Luna/Emco?

3,7kW enfas elverk finns att tillgå men ingen fast el. Bör klara 200mm bredd och 100mm höjd.
Ett trefaselverk skulle vara en möjlighet men då drar slantarna iväg så att slutsumman blir en siffra med allt för många nollor efter...
 
Varför inte hyvla för hand om du ändå är utan el o på semester..:)
En no6 eller 7 gör dig lycklig.
 
  • Bild 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en Emcorex R20 på blocket för 1500:- . Maskinen är i aluminium men planbordet i gjutjärn som tål att slitas på. Bra precision. Använder den mest som planhyvel då min Stenbergs kombi är rätt omständig att ställa om till plan.
 
Redigerat:
Om det är för husbehov uppe vid stugan antar jag att det är lite salningar, foder, list osv du vill hyfsa till? Kör på Clas Ohlsons rikthyvel, den räcker så gott så. Art.nr 30-9131

Så länge det inte handlar om möbelsnickeri och yrkesutövning finns nog ingen anledning att lägga ut mer :)

Huvudsaken kuttern snurrar och stålen är skärpta så får du en hyvlad yta som är fin nog
 
När jag var på jakt efter en hyvel kollade jag på woodstar/woodster? PT85. Jag har ingen praktisk erfarenhet av den men det mesta jag lyckades hitta på nätet lät positivt. Hade inte CO sålt ut sina motsvarigheter till Elektra Beckum HC260 så hade det nog blivit en sån Woodsta(e)r. Det finns lite skrivet om den på detta forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.