Garagetaket i det vidbyggda garaget på huset vi köpte i fjol läcker. Ok, det visste vi och hade med i beräkningarna. Kostnad för att byta del av taket och papp var beräknat.

De riktiga problemen visade sig när vi rev upp råsponten:

Takbjälkarna är angripna av röta. Inte alla, men åtminstone 4. Funderar nu på hur detta ska kunna göras utan att riva hela garaget, och jag tror det löser sig.

Det största problemet är infästningen av garagetaket i tegelhuset. Den är gjord helt enkelt genom att man låtit bli att mura i ett par varv tegel för att få plats för takbjälkarna. Sedan har man byggt taket (råspont och papp) ock låtit det gå in i väggen och sedan murat vidare med taket som stöd. Nu när det blivit rötangripet har det satt sig och tegelväggen ovanför har spruckit, inte mycket men tillräckligt för att behöva åtgärdas. Det kan jag också fixa.

Min tanke är nu, förutom en fundering hur man kunde få för sig att bygga på detta sätt, ens på 70-talet, att ersätta denna konstruktion:

1. Nya takbjälkar får vila mot invändiga pelare i garaget, fästa mot husets tegelvägg. På så sätt görs hålet i väggen onödigt.

2. Hålet muras igen. Är detta svårt? Kan man göra en vettig "fylllnadsmurning" på ett 2 m långt och ca 30 cm högt hål i en tegelvägg med lekmannakunskaper, eller bör man leja detta?

3. Bygga en "avrinningsramp" mot väggen på ca 30 cm för att förbättra avrinning och minska snöns påverkan.

4. Leja plåtarbetet vid passningen mot väggen för att verkligen få det tätt.

Kommentarer, någon?

Mvh

Anders i Sävar
 
Det bör inte vara några större problem att mura igen själv. Fäst ett snöre på väggen så du får raka rader på stenarna. Jag antar att de inte kommer att synas så mycket för det blir väl i taket innuti garaget. Sen kommer pelarna på utsidan. I mitt garage sitter det en regel i tegelväggen som sedan takbjälkarna vilar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.