Hej,
Jag har ett problem. På min Rider 111B så tar en av knivarna i kåpan. Från att från början bara hända någon gång ibland är den nu okörbar. Skiftar jag knivar tar den nya kniven i på samma ställe (bakkant). Jag har plockat bort klippaggregatet men kan inte se någon direkt orsak till vad som har hänt. Någon med idéer?

Mvh
Peter
 
Antagligen har klippaggregatet fått sig en smäll. Har du testat att banka ut det där det tar emot?
 
Prata med din ÅF om det där, de bör ha någon vettig lösning och det är inom garantitiden. Aggregatet på årets modell är lite kraftigare, samt de nya knivarna är lättare för mindre belastning på kåpan.
 
Redigerat:
Jag trodde också att aggregatet hade fått lite stryk men jag kan inte se att det är missformat på något sätt. Det började med ett klonk lite nu och då men sedan körde jag över en förhöjning i marken så att klipparen la av (inga stenar utan bara jord) och efter det tar det i hela tiden men bara på ena sidan, i bakkant och bara på ena sidan av kniven. Jag kan inte se att kniven är deformerad och det känns inte som någon obalans heller och flyttar jag dit andra sidans kniv blir det lika dant med den. Enklaste lösningen är ju att slipa av kniven något men jag ska prata med Såma i Uppsala i morgon.

Tack,
Peter
 
Hej igen,
Har nu lämnat klippaggregatet på Såma i Uppsala och kåpan byts på garantin eftersom den är skev. Jag fick intrycket att det inte var den första kåpan som byts så jag antar att problemet är känt.

Mvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.